RADIO: aanpassingen wegen in Heiloo

 

Dat een nieuwe inrichting van een straat werkt, blijkt uit de ervaringen met de Kerkelaan/Belieslaan, zo meldt het college van B en W. Op deze belangrijke oost-westverbinding werd het aantal autobewegingen met zo’n 2000 per dag teruggebracht: van 7700 naar 5700, zo bleek gisteren op een raadsinformatiebijeenkomst. En dat verkeer is volgens de metingen niet ergens anders langs gegaan; het is ’verdampt’. De aantallen op de Zeeweg liggen nu ook rond die 7700 en de Stationsweg verwerkt dagelijks gemiddeld nog duizend auto’s meer, terwijl voor beide straten een norm geldt van 6000 per etmaal. Dat moet dus omlaag en daarom moeten de Zeeweg en de Stationsweg de nieuwe status ’gebiedsontsluitingsweg 30’ krijgen. Je mag er maar 30 kilometer per uur en daar moeten ze ook naar worden ingericht.

Drempels
Vooral de Zeeweg wordt daarvoor smaller gemaakt. Voor auto’s dan, want de fietspaden blijven liggen. Op beide wegen komen elke vijftig, zestig meter drempels, de kruisingen worden verhoogd uitgevoerd en bij twee zijwegen, de Westerweg en de Breedelaan, krijgt het kruisende verkeer voorrang. Op de Stationsweg komen stoepranden rond de bomen en het wegdek krijgt een andere kleur, zodat de straat nog smaller lijkt. De omstreden paaltjes kunnen daardoor verdwijnen.

De paaltjes op de drukke Stationsweg kunnen na de herinrichting verdwijnen.

Maar het laatste woord is nog niet gezegd over de dubbele oversteek die fietsers moeten gaan maken op de Zeeweg, tussen de rotonde met de Heerenweg en de kruising met de Westerweg. Dat heeft te maken met de voorkeur van spoorbeheerder Prorail om fietsers weg te houden bij de spoorwegovergang als ze de oversteek naar de fietsparkeerplaats bij het station willen maken. Prorail wil de overgang van de Stationsweg afsluiten voor fietsers, vandaar.

Maar die dubbele oversteek brengt ook risico’s met zich mee, vonden de politici tijdens de eerste vergadering in de nieuwe raadszaal. De Fietsersbond suggereerde een obstakel bij de overgang om fietsers te beletten daar over te steken; wellicht zit daar een oplossing in. De route moet voor fietsers zo vloeiend mogelijk worden, want de provincie wil graag een doorfietsroute van Akersloot naar Egmond aan Zee, en die moet langs dit traject. „En daar zijn we gevoelig voor, want daar krijgen we subsidie voor”, aldus wethouder Rob Opdam.

Maar eerst moet de gemeenteraad de plannen nog goedkeuren. Dat gebeurt volgens de planning eind deze maand en daarna krijgen omwonenden nog de kans om mee te denken over de inrichting. Het werk zou dan volgend jaar kunnen beginnen.