RADIO castricum éénrichtingsweg

Het college van Castricum wil van de Dorpsstraat eenrichtingsverkeer maken. Zo zou de veiligheid van de spoorwegovergang in de Beverwijksestraatweg verbeterd moeten worden. Op termijn moet daar dan een tunnel komen. De overgang staat al jaren in de landelijke lijst van gevaarlijkste spoorwegovergangen. Het plan wordt komende week aan de raad gepresenteert.

 

. Voor de lange termijn wil het college een tunnel aanleggen. Niet iedereen is blij met dit voorstel.
Na maanden van participatiebijeenkomsten en onderzoek is het Castricumse college van burgemeesters en wethouders eruit. Om de veiligheid van de spoorwegovergang op de Beverwijkerstraatweg te verbeteren is de beste oplossing voor de korte termijn eenrichtingsverkeer in de Dorpsstraat van noord naar zuid door te voeren.

„Deze maatregel levert de minste belasting op voor omringende straten”, laat wethouder Valentijn Brouwer (Verkeer) van Castricum woensdag weten.

Draagvlak
Al jaren is er discussie over hoe de veiligheid van de spoorwegovergang, die op plek 18 staat van de gevaarlijkste overgangen van Nederland, moet worden verbeterd. Eind vorig jaar wilde het college doorgaand verkeer weren uit de Dorpsstraat en knippen aanbrengen in omliggende straten om sluipverkeer te voorkomen. Maar dit besluit werd door de gemeenteraad afgewezen omdat er te weinig draagvlak voor was.

In januari is het college een nieuw participatietraject gestart, waarbij in zeven bijeenkomsten met ondernemers en inwoners over mogelijke oplossingen is gesproken. In de zomer heeft het college drie varianten getoetst – eenrichtingsverkeer, aanbrengen van knippen en een woonerfconstructie – en daaruit kwam eenrichtingsverkeer als beste maatregel naar voren.

Gemeenteraad
Het college wil het voorstel volgende week donderdag presenteren aan de gemeenteraad. Als die het goedkeurt, is er nog één jaar nodig voor onderzoek. Brouwer wil het eenrichtingsverkeer niet invoeren voordat duidelijk is welke maatregelen in omliggende straten nodig zijn om de veiligheid te verbeteren.

Niet iedereen is blij met het plan van het gemeentebestuur.„Dit is de doodsteek voor ondernemers, de bereikbaarheid van het centrum wordt zo ernstig ingeperkt”, zegt ondernemer Paul Versteeg, die als bestuurslid van Vereniging Castricum Veilig voor de ondernemers in de buurt spreekt.

Het gemeentebestuur wil de spoorovergang op de Beverwijksestraatweg in Castricum veiliger maken.
Het gemeentebestuur wil de spoorovergang op de Beverwijksestraatweg in Castricum veiliger maken.
© jjfoto/Vincent de Vries

Open eindjes
Volgens hem staan er te veel open eindjes in het onderzoek en wordt het centrum er niet veiliger, maar juist onveiliger door. „Als je verkeer op de ene plek gaat afknijpen, neemt het op een ander plek toe. Een waterbedeffect”, zegt de ondernemer, die van plan is naar de bestuursrechter te stappen mocht de gemeenteraad instemmen met het voorstel.

Collega- bestuurslid en bewoner van de Verzetsheldenbuurt Hans Massee zegt het gevoel te hebben niet door de gemeente te worden gehoord. „We vermoeden dat buurten tegenover elkaar uitgespeeld zijn en dat het gemeentebestuur bewust gestuurd heeft op de maatregel die zij het liefst willen: eenrichtingsverkeer. Terwijl deze oplossing alleen maar zorgt voor sluipverkeer bij ons in de straat.”

Ruiterweg
Het college erkent dat door eenrichtingsverkeer in de Dorpsstraat de drukte in andere straten gaat toenemen. „Vooral de Ruiterweg wordt een uitdaging, die is heel krap.” Voor deze straten wil Brouwer daarom ook maatregelen doorvoeren, zoals een maximumsnelheid van dertig kilometer per uur of het aanleggen van drempels, om de veiligheid te vergroten.

Dat niet elke bewoner en ondernemer blij met het plan is, weet het college. Aan de veiligheid van de spoorwegovergang moet na jaren discussie echter wat gebeuren, vindt Brouwer. „Dit is de meest genoemde maatregel in de participatiebijeenkomsten. Als er een makkelijke oplossing was, was dit geen dossier van veertig jaar geweest.”

Al jaren is er discussie in Castricum over hoe de veiligheidssituatie in het centrum moet worden verbeterd.
Al jaren is er discussie in Castricum over hoe de veiligheidssituatie in het centrum moet worden verbeterd.
© jjfoto/Vincent de Vries

Tunnel
Voor de langere termijn, tussen 2035 en 2040, hebben het college en ProRail de ambitie om een tunnel onder het spoor aanleggen. ProRail wil van de treinverbinding Alkmaar- Amsterdam een tien-minutendienstregeling maken, omdat er de komende jaren steeds meer mensen in de kop van Noord-Holland gaan wonen. Omdat er dan meer treinen gaan rijden, is een tunnel de beste oplossing om de veiligheid van de overgang te kunnen waarborgen, stellen het college en ProRail.

Voor de aanleg van de tunnel, die zeker tientallen miljoenen gaat kosten, is de financiering echter niet rond. Ook kan stikstofuitstoot, die bij de aanleg van de tunnel vrijkomt, roet in het eten gooien.