De integrale crisisdienst jeugd in Noord-Holland Noord is sinds maandag in handen van Veilig Thuis. Dat is het regionale meldpunt voor kindermishandeling en huiselijk geweld van de GGD Hollands Noorden. De crisishulp werd vier jaar gedaan door een consortium van De Jeugd- & Gezinsbeschermers, Parlan en GGZ. De overname moet de hulp efficiënter maken en beter bestand tegen personeelskrapte. Eerder liepen onderhandelingen bijna spaak door verschillen in werkwijze en verstoorde verhoudingen.
De zestien gemeenten die zijn aangesloten bij de regionale gezondheidsdienst hadden vanuit efficiency-oogpunt en vanwege de raakvlakken tussen beide instanties al eerder op deze constructie aangedrongen.
Vanwege verschillen in werkwijze en cultuur, personeelstekorten plus verstoorde verhoudingen op de werkvloer kwam de beoogde samenvoeging tot voor kort niet van de grond. Het plan werd uitgesteld. Inmiddels zijn beide partijen dus toch bij elkaar gebracht.
De crisisdienst is 24 uur per dag bereikbaar (via telefoonnummer 088-7778887) en inzetbaar voor minderjarigen die in deze regio wonen of verblijven, wanneer zij acuut professionele hulp nodig hebben. Derden kunnen eveneens aan de bel trekken.
Directe ondersteuning kan ook worden ingeroepen wanneer jongeren zeggen plannen te hebben voor zelfdoding, wanneer sprake is van een psychische stoornis, onbeheersbaar agressief gedrag, ernstige verwaarlozing plus bij aanwijzingen van seksueel misbruik, mishandeling of huiselijk geweld waarvan zij slachtoffer of getuige zijn.
Medewerkers van de crisisdienst bieden in zulke spoedeisende situaties direct advies en ondersteuning. Na hun interventie, waarbij soms politie-assistentie noodzakelijk blijkt, dragen zij jongeren over aan een andere partij, zoals de GGZ, een (zorg)instelling of wijkteam.
De integrale crisisdienst jeugd in de regio’s, Alkmaar, West-Friesland en Kop van Noord-Holland wordt sinds 2018 uitgevoerd door een consortium van De Jeugd- & Gezinsbeschermers, Parlan Jeugdhulp en GGZ/Triversum kinder- en jeugdpsychiaters.
Het contract van deze partners met de zestien gemeenten loopt bijna af en wordt na de jaarwisseling overgenomen door de GGD. Het budget van ruim 1,3 miljoen euro dat de gemeenten hiervoor jaarlijks uittrekken, wordt overgeheveld naar de gezondheidsdienst en afhankelijk van de geleverde prestaties aan het consortium uitbetaald.
’Snuffelen’
De crisisdienst en Veilig Thuis hebben maandenlang proefgedraaid om ervaring op te doen met onderling samenwerken en om aan elkaar ’ te snuffelen’. Daarbij is vooral gekeken wat wel en wat juist niet goed werkt.
Na aanvankelijke strubbelingen, waardoor het proces spaak dreigde te lopen, hebben de beoogde samenwerkingspartners het opnieuw met elkaar geprobeerd, zijn over hun schaduw heen gestapt en hebben meer oog voor elkaars activiteiten en werkwijze gekregen.
„In de kern zijn de crisiswerkzaamheden van Veilig Thuis en de crisisdienst anders van aard. Zij worden met een andere visie en met andere verantwoordelijkheden uitgevoerd”, laat GGD-woordvoerster Judith Broekhuis desgevraagd weten.
Waar de focus van het crisisteam ligt op korte interventies, het creëren van acute veiligheid en snelle overdracht van een casus, ligt die van Veilig Thuis van meet af aan op stabiele en langdurige veiligheid, waarbij een vast gezicht het aanspreekpunt is. Veilig Thuis hecht daarbij zeer aan nauwkeurige dossiervorming.
„Dit fundamentele verschil maakt dat beide organisaties ondersteunend en complementair aan elkaar werken en dat het onverstandig is om daar één werkwijze van te maken. De maatschappelijke meerwaarde is dat ze kennis en expertise aanbieden en samen zorgen voor continu beschikbare dienstverlening.”
Door de nieuwe constructie kan de crisisdienst tijdens kantooruren voortaan ook wijkteams ondersteunen en op verzoek hun telefoondiensten overnemen. Bovendien kan Veilig Thuis (bereikbaar via 088-0100502) de crisisdienst tevens in volwassenenzaken om advies en bijstand vragen.
Voor huisbezoek, het beoordelen van een situatie, het uitvoeren van een veiligheidscheck en het maken van nadere afspraken, vervoer van personen en screening voor een huisverbod of noodbed kan de crisisdienst eveneens bijspringen.
Meldingen
De integrale crisisdienst jeugd in Noord-Holland Noord krijgt jaarlijks circa 1200 meldingen, waarvan zo’n tweederde door professionals of voor intercollegiaal overleg. Veilig Thuis ontvangt ongeveer 4500 meldingen per jaar.