Trijn Rembrands krijgt een monument in Alkmaar. Maandagavond stemde een meerderheid van de gemeenteraad in met het verzoek van de fractie van Forum Voor Democratie. Trijn Rembrands is een van de heldhaftige vrouwen die tijdens het Spaanse Beleg streed tegen de vijand. Het is niet zeker of ze wel echt heeft bestaan, maar de FVD-fractieleider Jelle Wittebrood vindt haar een symbool voor de vrouwen die vochten tegen de Spanjaarden en een voorbeeld voor Alkmaarders. Waar het monument komt te staan en hoe het eruit moet gaan zien moet nog worden bepaald.
De Alkmaarse raad heeft ingestemd met de oprichting van een monument voor Trijn Rembrands.
Standbeeld voor vrouw die olie over Spanjaarden goot. Trijn Rembrands krijgt een monument in Alkmaar
Een standbeeld voor Trijn Rembrands, een vereeuwiging van de mythische vrouw die Alkmaar met steen en pek beschermde tijdens het Spaanse beleg in de zestiende eeuw.
Daar heeft de meerderheid van de gemeenteraad van Alkmaar voor gestemd. Het is een idee van Jelle Wittebrood van Forum voor Democratie.
Hij zegt: „Trijn is een symbool voor alle vrouwen en kinderen die meevochten op de stadsmuren. Het is belangrijk dat de nagedachtenis behouden blijft. Het is niet vanzelfsprekend dat iemand als Trijn meevocht.”
In de begrotingsraad van Alkmaar sneuvelde een waslijst aan voorstellen: waaronder over extra geld voor Stichting Zwerfdier, een boodschap tégen kerncentrales, en een oproep voor een nieuw luchtkwaliteitsbeleid.
Voor Wittebroods idee van een monument voor Trijn was er wél brede steun.
Wittebrood heeft nog geen concreet idee over hoe wat en waar. Daar wil hij graag onderzoek voor. „Misschien is er wel een kunstenaar die al wat bedacht heeft”, zegt hij.
Het toeval wil dat Leen Spaans, betrokken bij de Historische Vereniging Alkmaar, samen met schrijfster Simone van der Vlugt al bezig zijn met een idee, meldt wethouder Anjo van de Ven.
Rode Toren
Wellicht wordt Trijn wel afgebeeld op een rode toren, de rode toren die op de vlag van Alkmaar staat. Een rode toren die ergens in Alkmaar gestaan zou hebben bij het Spaans beleg. De Rode Toren die Ben Bijl van BAS al járen graag terug wil brengen naar Alkmaar.
De BAS-man verbindt heel handig ’zijn’ Rode Toren aan Trijn. Hij vraagt Wittebrood: „Trijn heeft vrij zeker op de Rode Toren gestaan. Wat vindt u ervan: Trijn op de Rode Toren?”
Wittebrood reageert „Mooi idee. Het is bíjna zeker dat ze daar gestreden heeft.”
Bijls toren staat onder druk. Er veel kritiek op: ’moet er nu duizenden euro’s naar dat hobbyproject?’
Dat geld kan beter naar de voedselbank die onder druk staat, vindt Rigo Wijdoogen van de SP. „Die hebben nu een injectie nodig.”
De meerderheid van de raad gaat voor Trijn, niet voor de voedselbank.
Trijn is vrij ’nieuw’ in de Alkmaarse geschiedschrijving. Het woord mythe wordt wel eens voor een heldenverhaal gebruikt. Het woord mythe wordt ook wel eens gebruikt als woord voor kletspraat: lang was het onzeker welk gebruik toepasselijker was.
Historicus Harry de Raad heeft recent een nieuw standaardboek geschreven over het Spaans beleg. In een interview met de krant stelde hij over Trijn het volgende:
„Van haar daden weten we feitelijk helemaal niets, de ooggetuigen van het beleg noemen haar niet, maar toch bestond er in de zeventiende eeuw al het beeld dat ze heel dapper was geweest tijdens het beleg.”
„In ieder geval weten we zeker dat vrouwen en meisjes een belangrijke rol speelden in de strijd. Ze kookten het water en de hete olie die over de Spanjaarden werd gegoten, smeerden kransen in met pek en teer, die dan brandend over het hoofd van een Spanjaard werden gegooid. Vrouwen zullen wel eens een steen hebben gegooid of een brandende pekkrans. Het was immers erop of eronder voor iedereen.”