Het kost 155.000 euro per jaar, maar als de Alkmaarse gemeenteraad daar mee instemt, komt er een proef met een nachttrein tussen Alkmaar en Amsterdam. Die zou dan in 2025 en 2026 moeten rijden, waarna wordt bekeken of het een succes is. De nachttrein is een een tijdje een wens van de Alkmaarse raad. De ruim anderhalve ton per jaar zijn de tekorten die de NS verwacht voor de nachttrein. Die moet Alkmaar dan betalen.
De nachttrein is wel een wens van de Alkmaarse raad. Die stuurde de wethouder vorig jaar op pad om te onderzoeken of Alkmaar een nachttrein kon krijgen. Maar daar hangt wel een prijskaartje aan. De onrendabele kosten voor NS zijn 155.000 euro per jaar en die moet Alkmaar betalen.
Het is de bedoeling dat er één nachttrein op vrijdagnacht en één op zaterdagnacht gaat rijden.
Het is de bedoeling dat er één nachttrein op vrijdagnacht en één op zaterdagnacht gaat rijden.
© jjfoto.nl / Jan Jong
En dan gaat er één nachttrein op vrijdagnacht en één op zaterdagnacht rijden, retour van Amsterdam Centraal naar Alkmaar. De gemeenteraad moet hier voor 1 april een besluit over nemen, want NS heeft flink tijd nodig om de treinen in de dienstregeling in te plannen. „Dat is ook de reden waarom we een proef van twee jaar doen”, zegt wethouder Christiaan Peetoom. „Het besluit om door te gaan of te stoppen moet ook voor 1 april worden genomen. Je kunt niet in drie maanden tijd beoordelen of de trein een succes is.”
Randstad
NS heeft een nachtnet tussen de grote steden in de Randstad. Die treinen rijden elke nacht en die nachtdienstregeling wordt helemaal gefinancierd door NS. Steden buiten het nachtnet hebben vaak de behoefte aan één nachttrein in de uitgaansavonden. NS-woordvoerster Carola Belderbos: ,,Haarlem heeft al enkele jaren een nachttrein naar Amsterdam en dat is best succesvol. Hilversum is net gestart met een nachttrein van en naar Utrecht.”
,,Deze treinen beginnen altijd als proef, waarbij de gemeente de onrendabele kosten betaalt”, vervolgt Belderbos. ,,Zo gaat het ook met Alkmaar. Er komt veel meer bij kijken dan alleen de trein laten rijden. Stations moeten langer open blijven, er moet beveiligingspersoneel zijn. En we weten niet van tevoren of er veel gebruik van wordt gemaakt.”
Het is nog even afwachten of er veel gebruik wordt gemaakt van de nachttrein.
Het is nog even afwachten of er veel gebruik wordt gemaakt van de nachttrein.
© jjfoto.nl / Jan Jong
Tijdstip
De huidige laatste trein vanuit Amsterdam naar Alkmaar vertrekt in het weekend om 1.48 uur, de vroegste ochtendtrein om 6.13. ,,Het tijdstip van de nachttrein is nog niet bekend, maar dat wordt natuurlijk ergens tussen de laatste en de eerste trein”, zegt Peetoom. Belderbos zegt dat uitgaanstreinen vaak een uur of anderhalf uur na de laatste trein rijden.
De trein rijdt rechtstreeks van Amsterdam naar Alkmaar en zal niet stoppen op tussenliggende stations. Peetoom: ,,Als we het doorzetten, willen andere gemeenten op de lijn misschien ook aanhaken. Ik kon dat niet nu al regelen, omdat we hier snel een besluit over moeten nemen.”