Alkmaar krijgt een gemeentelijke ombudsman. Inwoners met klachten over functionarissen van de gemeente hoeven vanaf komend jaar niet meer aan te kloppen bij de NATIONALE ombudsman. De gemeente trekt 30.000 euro uit voor de gemeentelijke ombudsman die via een ZZP constructie wordt aangesteld en de komende zes jaar de functie zal vervullen. De ombudsman wordt door de gemeenteraad benoemd.
„De gemeentelijke ombudsman wordt voor zes jaar aangesteld”, vertelt wethouder Anjo van der Ven. „De ombudsman gaat aan de slag met klachten die eerst zijn behandeld door onze eigen klachtenfunctionarissen. Als inwoners daar niet tevreden over zijn, kunnen ze door naar de tweede lijn.”
Bemiddelen, klachtentrends signaleren of met een onafhankelijke blik advies geven. „Daarin onderscheidt de ombudsman zich van een klachtenfunctionaris van de gemeente. Het voordeel van een gemeentelijke ombudsman is dat het iemand is die de regio goed kent.”
Goed gesprek
In 2023 kreeg de Nationale ombudsman 34 klachten uit Alkmaar. „Meestal gaan die over het al dan niet goed afhandelen van Wmo-aanvragen of vergunningen. Er zijn vorig jaar geen interventies gedaan. Alle klachten zijn op een minnelijke manier opgelost, gewoon door een goed gesprek te voeren.”
Lees ook: ’Rooie rakker’ Tiny Opdam in haar element als ombudsvrouw. ’Als het nodig is, gooi ik mijn charme en humor in de strijd’
De gemeente trekt 30.000 euro uit voor de gemeentelijke ombudsman. „Dat is gelijk aan het kostenplaatje van de Nationale ombudsman. De gemeentelijke ombudsman zit niet zeven dagen per week op een kantoor. Er liggen niet altijd klachten, dus het wordt een zzp-constructie.”
Er komt een vacature voor de functie gemeentelijke ombudsman. „De gemeenteraad zal de ombudsman benoemen, dat wordt het aankomende half jaar geregeld. Vanaf 1 januari 2025 gaat het gebeuren.”