Parkeren bij winkelcentrum Middenwaard gaat toch geen 12 euro per dag kosten. Het maximale tarief wordt 9 euro per dag. Er werden 112 bezwaren tegen het gemeentelijke plan ingediend, onder andere door de eigenaar van Middenwaard. Vanwege de huidige lage tarieven zetten veel langparkeerders hun auto nu ook bij het winkelcentrum. Het winkelcentrom trok vorig jaar meer dan 6 miljoen bezoekers.
Parkeren bij Middenwaard wordt toch minder duur, zeker voor bezoekers die slechts enkele uren in het Heerhugowaardse winkelcentrum doorbrengen. Het maximale dagtarief wordt geen twaalf euro, maar maximaal 9 euro. En het voorgestelde tarief van 2,20 euro per uur wordt verlaagd naar 1 euro.
Het college van burgemeester en wethouders van Dijk en Waard zorgde afgelopen najaar voor opschudding met het nieuwe parkeerbeleid dat aan de gemeenteraad werd voorgelegd. Met name de aanpassing van de tarieven van de parkeergarages rondom Middenwaard leidde tot veel negatieve reacties.
Momenteel is parkeren bij Middenwaard (met uitzondering van de parkeergarage P5 van Dekamarkt) het eerste kwartier gratis. Daarna betalen bezoekers 30 cent per kwartier, met een maximum van 2 euro per dag, in de garages en parkeerterreinen van Wereldhave en de gemeente.
Langparkeerders
Dit aantrekkelijke tarief zorgt er volgens het college echter voor dat veel parkeerplaatsen de hele dag worden bezet door langparkeerders en dat is niet wenselijk. Ook wilde het college stimuleren dat meer mensen met de fiets naar het winkelcentrum zouden gaan.
In het voorstel van het college zouden bezoekers rondom Middenwaard daarom in de toekomst het eerste uur gratis kunnen parkeren, maar daarna zou er 2,20 euro per uur moeten worden betaald tot een maximum van 12 euro per dag.
Verrast
Dit voorstel was tegen het zere been van de eigenaar van Middenwaard waarmee niet was overlegd. Een woordvoerster geeft aan dat Wereldhave eind oktober helaas werd verrast door het voorstel. „Nadat wij ons ongenoegen kenbaar hebben gemaakt zijn er verschillende constructieve overleggen met de gemeente geweest. Hierin hebben wij het belang van goedkoop parkeren voor onze bezoekers kunnen uitleggen en heeft de gemeente de wens om de parkeerdruk op straat te verminderen toegelicht.”
Lees ook: Raad wil parkeertarieven rondom Middenwaard nog niet verlagen. Ondernemers en bewoners nu aan zet
In totaal zijn er maar liefst 112 zienswijzen ingediend tegen het parkeerbeleid. Een groot deel van deze bezwaren gaat over de voorgestelde tarieven voor Middenwaard. Het gaat om bezwaren van ondernemers die omzetverlies vrezen, van klanten die aangeven dat ze hun heil elders zoeken als de tarieven worden verhoogd en van medewerkers van winkels die ook bezorgd zijn over hoeveel geld zij kwijt zullen zijn aan parkeren.
De parkeertarieven bij Middenwaard worden weer bijgesteld na overleg met eigenaar Wereldhave.
De parkeertarieven bij Middenwaard worden weer bijgesteld na overleg met eigenaar Wereldhave.
© Foto jjfoto.nl
De ondernemers voeren aan, dat het winkelcentrum aanmerkelijk meer bezoekers heeft gekregen vanaf het moment dat de parkeertarieven enkele jaren geleden naar beneden werden bijgesteld. En Koninklijke Horeca Dijk en Waard vraagt aandacht voor het belang van de horecaondernemers in en bij Middenwaard. ’De horeca is één van de zwaarst getroffen sectoren van de coronacrisis in de afgelopen twee jaar. Ook veel horecaondernemers in Dijk en Waard hebben een moeilijke periode achter de rug en hebben ook de komende jaren nog hulp nodig om zich te kunnen herstellen. Deze ondernemers verdienen daarom volop aandacht van de gemeente.’
Aanpassingen
Het overleg tussen Wereldhave en de gemeente heeft geleid tot aanpassingen aan het voorstel. Bezoekers betalen in de toekomst 1 euro per uur (0,25 per kwartier) tot een maximum van 9 euro per dag. Het derde uur parkeren zal dan (alleen) gratis zijn op de parkeerplaatsen van Wereldhave P1 en P2.
„Omdat wij medewerkers van de winkels tegemoet willen komen, zullen we voor hen een speciaal tarief instellen op het parkeerdek van P2”, zegt de woordvoerster van Wereldhave. Het zou gaan om een tarief van 4 euro per dag. Voor het dek van P2 is gekozen omdat Middenwaard de plaatsen die zich het dichtst bij de ingang bevinden voor de bezoekers wil gebruiken.
Lees ook: Wethouder sprak niet met eigenaar Middenwaard die niet akkoord is met Heerhugowaardse parkeertarieven. Flop dreigt voor parkeerbeleid | Beschouwing
De bewonersabonnementen die al zijn uitgegeven voor de terreinen van Middenwaard blijven in de huidige vorm bestaan. Het tarief blijft hetzelfde, met uitzondering van indexatie. De woordvoerster benadrukt dat er een beperkt aantal abonnementen voor bewoners is uitgegeven en dat dat zo blijft. „Onze parkeerfaciliteiten zijn in eerste instantie bedoeld voor onze winkelende bezoekers.”
Het winkelcentrum trok vorig jaar 6,2 miljoen bezoekers en in 2022 6,1 miljoen. Het gaat veelal om lokale bezoekers die meerdere keren per week boodschappen komen doen. „Daarom hebben we aangedrongen op het naar beneden bijstellen van het uurtarief”, aldus de woordvoerster. „Met het derde uur gratis zal er weinig veranderen voor het overgrote deel (95 procent) van onze bezoekers.”
Lapis Lazuli
Ook veel bewoners van het appartementencomplex Lapis Lazuli hebben een zienswijze ingediend bij de gemeente. Het probleem is dat veel bewoners geen plek hebben in de parkeergarage van het complex en dat ze ook geen vergunning krijgen van de gemeente. Als ze voor het gangbare parkeertarief moeten parkeren op de parkeerterreinen bij Middenwaard, zijn ze jaarlijks duizenden euro’s kwijt aan parkeerkosten. Volgens het college kunnen de bewoners straks wel gebruik maken van een avond/nacht abonnement voor P1, P2 en P4. Dit kost 100 euro per maand. Zonder abonnement kost parkeren 4 euro per nacht.
Bij het station
In het parkeerbeleid wordt ook uitgegaan van de komst van een parkeergarage in het Stationskwartier. Geschatte kosten: minstens vijftien miljoen euro. Het college gaat vooralsnog uit van het hanteren van een 24-uurstarief van 4 euro voor bezoekers en een dagtarief van 2 euro voor treinreizigers.