De trein Haarlem-Alkmaar is opnieuw pijnpunt: straks niet meer altijd rechtstreeks, maar overstappen in Uitgeest
en een aantal
Wederom bezorgt de treinverbinding tussen de tweede en vijfde stad van Noord-Holland reizigers in beide gemeenten hoofdpijn. Er dreigt een verplichte overstap in Uitgeest gedurende delen van de dag op het traject te komen. Onwenselijk, vinden de gemeenten.
Behalve Haarlem en Alkmaar is ook de gemeente Beverwijk die mening toegedaan, schrijven de drie lokale overheden in afzonderlijke brieven aan de NS. De drie gemeenten maken zich zorgen over de dienstregeling voor 2025, waar de treinvervoerder momenteel inzichten voor aan het verzamelen is.
Eén van de plannen die momenteel op tafel ligt, is een nieuwe ’hoogfrequente’ verbinding tussen Amsterdam en Alkmaar. Het voor dat traject benodigde spoor betekent dat er minder ruimte is voor treinen tussen Haarlem en de Kaasstad. De gemeenten Haarlem, Alkmaar en Beverwijk vrezen dat dit betekent dat de rechtstreekse trein vaker zal worden vervangen door twee afzonderlijke verbindingen, met een overstap in Uitgeest.
Conferentie
’Juist nu we het aantal reizigers op de Kennemerlijn weer gestaag zien toenemen, zou dit naar ons idee voor de Kennemerlijn en onze stad en regio een enorme terugslag geven. Zeker ten opzichte van andere delen van de provincie wordt de bereikbaarheid van Haarlem vanuit het noorden daarmee onacceptabel slecht’, schrijft de gemeente Haarlem.
In een poging om de NS over de streep te trekken de verplichte overstap in Uitgeest niet door te voeren, organiseren de vier gemeenten een conferentie waarbij behalve zijzelf en de NS ook de provincie Noord-Holland, ProRail en de Vervoerregio Amsterdam zouden moeten aansluiten.
Slag achterwaarts
Wel zijn de vier gemeenten blij dat er na enkele jaren afwezigheid weer intercity’s in de spits rijden tussen Haarlem en Alkmaar. Maar, zo benadrukken ze, zo’n verbetering wordt totaal teniet gedaan door de invoering van een ’knip’ bij Uitgeest. ’Dat betekent een slag achterwaarts in plaats van vooruit’, aldus Haarlem in de brief aan de NS.
De provincie Noord-Holland heeft de brieven van de gemeenten momenteel in het bezit, en zal deze op korte termijn bundelen en aan de NS doorsturen.
Eén van de ideeën die de gemeente Haarlem had om meer treinen naar Alkmaar te laten rijden, was om zelf geld te investeren in een treinlijn tussen de twee steden. Dat plan gaat voorlopig in de ijskast, schrijft Haarlem. ’Deze mogelijkheid blijkt er voor 2025 vanwege gebrek aan personeel en materieel nog niet te zijn.’ Voor 2026 wordt de gemeentelijke inkoop van de treinverbinding opnieuw besproken.