Ook
Een van de redenen is dat een schot in de machinekamer is verplaatst, zodat er rondom de motoren meer ruimte is voor het plegen van onderhoud. Hierdoor moet het vaartuig opnieuw worden gekeurd door Lloyds, de verzekeringsmaatschappij voor scheepvaart.
Tweede oorzaak van de vertraging is dat er andere bekabeling wordt gebruikt voor de elektrische installatie aan boord. De levering van deze materialen laat op zich wachten.
De doop van de reddingboot, waarbij ook de naam wordt onthuld, stond aanvankelijk gepland medio februari 2024. Vanaf januari zou proef kunnen worden gevaren. Beide mijlpalen worden nu verschoven.
Het nieuwe vaartuig kost circa 1,4 miljoen euro, wordt gebouwd bij scheepswerf Habbeke in Hoorn en gefinancierd door een anonieme schenkster. De kiellegging heeft begin augustus al plaatsgevonden.
De KNRM in Egmond rukt nu nog uit met de Adriaan Hendrik, een reddingboot uit de Valentijnklasse die al 32 jaar dienst doet en vanaf het strand wordt gelanceerd met een speciale installatie. Haar opvolger uit de Van Wijk-klasse wordt een meter langer (11,4 meter), krijgt een langer stuurhuis, een groter achterdek en is door waterjetaandrijving wendbaarder.
De motoren zijn stiller, brandstofvriendelijker en geven minder uitstoot. In plaats van een drenkelingennet is de nieuwe reddingboot voorzien van een drenkelingenklep.
Egmond aan Zee is het eerste KNRM-station van Nederland dat het nieuwe type in gebruik zal nemen.