RADIO zuidtangent

Volgens de gemeente Dijk en Waard blijven de kosten voor de bouw van de spooronderdoorgang bij de Zuidtangent binnen het gereserveerde bedrag van 47 miljoen euro. Binnen dat budget is rekening gehouden met een risicopost, zodat prijsstijgingen tot 3 procent op jaarbasis kunnen worden opgevangen. De eerste werkzaamheden zullen tussen september en januari plaatsvinden, daarna wordt de Zuidtangent bijna anderhalf jaar afgesloten en wordt de onderdoorgang

 

 

Lees ook: Hegeman Bouw & Infra gaat aan de slag met de megaklus, de spooronderdoorgang in Heerhugowaard

Aannemercombinatie Hegeman-Mobilis gaat vanaf september dit jaar tot en met januari 2025 aan de slag met de voorbouw van het spoordek. Het Feenstra-terrein bij het spoor wordt gebruikt als bouwplaats. Het pand wordt gesloopt. In dezelfde periode wordt gestart met de werkzaamheden aan de Gildestraat. De Zuidtangent is dan nog open.

Zuidtangent dicht
Van januari 2025 tot en met april wordt de bouwkuip van de onderdoorgang gemaakt. Hierbij wordt de zuidelijke inrit van de spooronderdoorgang afgegraven. Vanaf januari 2025 is de Zuidtangent zestien maanden dicht.

De treinen blijven gewoon rijden, met uitzondering van een ingeplande treinvrije periode in maart 2025. In een paar dagen worden dan de sporen weggehaald, de spoordijk afgegraven, het voorgebouwde spoordek op zijn plaats gereden en de sporen teruggeplaatst. Ook wordt er een zogenoemde rail-inzet-plaats gebouwd.

Van april 2025 tot en met januari 2026 vindt het betonwerk aan de onderdoorgang plaats. Ook de noordelijke toerit en de bypassen naast het station worden dan gebouwd. De afbouw is voorzien tussen november 2025 tot en met maart 2026. Dan wordt er getegeld, verlichting aangebracht en asfalt aangelegd.

Waterlanders
Ter verfraaiing van de spooronderdoorgang komt ook een kunstwerk. Voor ’Waterlanders’ – waaraan kunstenaar Gabriel Lester (en zijn studio PolyLester) en IPV Delft samenwerken op basis van een door Motership ontwikkeld concept – is in samenwerking met de Koninklijke Tichelaar, de historische aardewerkfabriek in Makkum, een exclusieve tegel ontwikkeld waarbij glazen druppels worden versmolten met aardewerktegels. Met de glazen druppels worden vormen en tekeningen gemaakt. Ook vangen de druppels licht en beweging en weerspiegelen ze de omgeving. De lampen van het voorbijrijdende verkeer zullen het wandkunstwerk doen oplichten als een schitterende briljant.

Een impressie van het kunstwerk Waterlanders.
Een impressie van het kunstwerk Waterlanders.
© Illustratie PolyLester

De druppels en de waterringen die hiermee worden gevormd zijn niet alleen een verwijzing van de verbinding die Heerhugowaard en Langedijk met het water hebben, maar ook vloeien de waterringen in elkaar over als symbool voor de gemeentelijke fusie die op 1 januari 2022 zijn beslag kreeg.

Tussen het Feenstra-pand en de Stationsweg zijn inmiddels alle bouwwerken aan de Industriestraat en Handelstraat gesloopt. Henselmans Bouw & Ontwikkeling zal in de loop van dit jaar beginnen met de bouw van het project Stationsmeester, bestaande uit twee woontorens. Terwijl daarnaast in opdracht van Pro6 al is gestart met de werkzaamheden voor het project 3Kwartier. Hier komen drie woontorens. Ook het laatste perceel richting de Stationsweg zal door Pro6 worden ontwikkeld.