ijkswaterstaat kijkt met een goed gevoel terug op het ingrijpende werk aan de A9 tussen Velsen en Badhoevedorp. Zes weken lang was in beide richtingen op de snelweg tussen de knooppunten Raasdorp en de Velsertunnel maar één rijbaan beschikbaar met versmalde rijstroken. Op dat traject kreeg de A9 een volledig vernieuwd wegdek en werden de vangrails vervangen. De laatste afsluiting van de Velsertunnel was donderdagnacht.
Vooraf adviseerde Rijkswaterstaat om deze zomervakantie niet via de A9 te gaan. Er waren omleidingsroutes aangegeven, via de N8 (richting Zaanstad) en de A7 (via West-Friesland) naar de A5 en A4/A10 of de N208 (via Santpoort naar Haarlem), en omgekeerd. „Van die routes is goed gebruik gemaakt”, zegt de woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Files
Extra files waren onvermijdelijk. Rijkswaterstaat hield rekening met een extra reistijd die op kon lopen tot meer dan een half uur. Dat is een aantal keren voorgevallen. Op de Haarlemse toegangswegen naar de A9 ontstonden vertragingen als een van de twee (gedeeltelijk) afgesloten was. Cijfers over de lengtes, duur en hoeveelheid files heeft de uitvoeringsinstantie nu niet paraat.
Grote problemen op de A9 ontstonden aan het begin van het project. Drie kleine ongelukken op donderdag en vrijdag, half juli veroorzaakten verstoppingen tot in de wijde omtrek. Noodgedwongen moest Rijkswaterstaat de A9 tijdelijk afsluiten. Omdat verkeer op het baanvak waar is gewerkt niet kon uitwijken naar een vluchtstrook, stond het daar meteen vast. Dat gebeurde dus ook bij elk ongeluk. Hoe vaak dat precies is voorgekomen, kan noch Rijkswaterstaat, noch de politie op dit moment vertellen. Rijkswaterstaat laat weten dat het over zo’n twee weken ’de complete cijfers heeft’. „Over het algemeen, met name in de echte bouwvakweken, was het relatief rustig”, is de ervaring van Rijkswaterstaat. „Als gevolg van het minder mooie zomerweer is het niet extreem druk geweest. We hebben niet meer drukte gehad dan verwacht. We hebben alleen een beeld van de files op de A9. De eerste week was er met name file voor de werkvakken, dit in combinatie met de brugopeningen. De tweede week was er al veel minder file dan de eerste.”
De brug over zijkanaal C ging minder vaak open maar kon tenminste open blijven gaan, dankzij het gebruik van een verrijdbare vangrail – de ’Go-Barry’, een vondst van aannemer Boskalis. Op de A9 is er voor het eerst mee geëxperimenteerd.
„Door de inzet van de nieuwe ’Go-Barry’ hebben we de brug toch kunnen openen voor de scheepvaart: drie keer per dag. Zodra de brug open moest, werd de Go-Barry weggereden. Dat kost ongeveer 2 minuten, wat de brugopeningstijd iets langer dan normaal maakte.”