RADIOBERICHT SPOORTUNNEL (graag uitwerken!!!)

Als de gemeente Alkmaar de broodnodige Europese miljoenen wil binnenslepen voor de realisatie van een tunnel bij de spoorovergang van de Helderseweg moet het nu in actie komen. Garanties zijn er niet, maar de komende jaren valt er veel te halen. De tunnel zou zo’n 40 miljoen gaan kosten waarvan Alkmaar hoopt 20 procent met subsidies te kunnen bekostigen. Van de onderzoekskosten van anderhalf miljoen kan de helft worden gesubsidieerd.

 

Plannen voor een tunnel bij de spoorovergang van de Helderseweg in Alkmaar zijn ineens brandend actueel. De reden: Alkmaar hoopt in aanmerking te komen voor een vette EU-subsidie. En bij die subsidiepot is het nu of nooit.
De tunnel gaat volgens een eerste globale raming zo’n 40 miljoen euro kosten, waarvan 1.5 miljoen onderzoekskosten. Alkmaar hoopt via de EU-subsidie 50 procent van de onderzoekskosten en 20 procent van de bouwkosten binnen te halen. De gemeente mikt ook op bijdrages uit andere bronnen, maar in alle gevallen zal Alkmaar zelf ook fors in de tunnel moeten investeren; naar schatting 12 tot 19 miljoen.

De tunnel is een sleutelproject om de binnenstad de komende decennia goed bereikbaar te houden. Er komen 15.000 extra woningen in het gebied, dat brengt veel meer verkeer met zich mee. Op dit moment moet verkeer gemiddeld tussen de anderhalf en twee minuten wachten als de spoorbomen dicht zijn. De treinen komen er nooit in volle vaart voorbij omdat de overgang zo dichtbij het station ligt. Als het spoorboekloosrijden wordt ingevoerd – waarbij treinen om de tien minuten vertrekken – zullen de spoorbomen veel vaker dicht gaan.

Wens
De tunnel is al enige tijd een wens, maar ineens is die wens urgent geworden. Er liggen plannen om het busstation naar de noordkant van het station te verplaatsen. Dat kan alleen als de spoorkruising met de Helderseweg wordt ondertunneld.

Maar het zijn vooral de lonkende EU-miljoenen waardoor de plannen nu actueel zijn. Want de komende jaren zal de EU-subsidiepot nooit meer zo wijd opengaan als nu. De subsidie op de onderzoekskosten wordt dit jaar verstrekt, op de uitvoeringskosten vanaf 2024. Die kans wil Alkmaar niet voorbij laten gaan. En dus is het project naar voren gehaald. De subsidieaanvraag moest uiterlijk afgelopen week zijn ingediend bij het ministerie van infrastructuur en waterstaat.

Samenwerking
Alkmaar trekt bij de subsidieaanvraag samen op met Zaanstad en Dijk en Waard, die vergelijkbare plannen hebben. In Heerhugowaard gaat het om de ondertunneling van de Zuidtangent. De samenwerking is nodig omdat het project in Alkmaar alleen te klein is om voor subsidie in aanmerking te komen.

Garantie op toekenning is er absoluut niet, want er is veel concurrentie. En Alkmaar kan altijd nog besluiten om de tunnel niet aan te leggen. Al schrijven B en W in een voorstel naar de raad: ’Omdat we samen met Zaanstad en Dijk en Waard de aanvraag starten ontstaat er wel een samenwerking die niet zonder politieke gevolgen eenzijdig kan worden opgezegd.’