RADIOBERICHT V&D pand (gaarne oppakken)

Nog voor het najaar moeten er weer winkels gevestigd zijn op de begane grond van het V&D pand in Alkmaar. Direct daarna volgt de bouw van tachtig woningen. De directe verbinding tussen het winkelpand en het pand aan de kant van de gracht verdwijnt. Waar de fietsen naar toe moeten is nog niet duidelijk, mogelijk wordt er een ondergrondse fietsenstalling gerealiseerd. In 2015 sloot V&D definitief de deuren en sinds die tijd staat het uit 1925 stammende en beeldbepalende pand eigenlijk leeg.

 

 

,,We zijn aan het doorpakken. We gaan nu echt wat doen. Twee winkels komen er hoe dan ook nog dit jaar, en dan willen we ook meteen aan de woningen beginnen. We kunnen nu met een hoog tempo gaan uitrollen’’, zegt architect Heiko Hulsker van Heiko Hulsker Architecten uit Haarlem over de langverwachte, lang gedroomde, vaak beloofde, nooit gerealiseerde transformatie van het voormalige warenhuis.

,,Ik ben er blij mee. Wij wilden altijd al doorpakken, maar er waren overal – ook bij de gemeente – capaciteitsproblemen. Dit is een project waar veel partijen zich voor vrij moeten maken. Je hebt met veel afdelingen te maken, met welstand, erfgoed, gemeente, een grabbelton aan mensen.’’

Sinds de laatste ontwerpen van mei 2021 zijn de plannen alweer flink veranderd. Volgens dat plan zouden er zo’n 120 woningen komen in en achter het oude warenhuis. Centraal stonden het hofje van Vroom en hofje van Dreesmann.

Tachtig
Daar is een streep doorheen. Het aantal woningen is teruggeschroefd tot tachtig, om ruimte te maken voor winkels. ,,Er blijkt nu opeens veel belangstelling voor de winkelruimte. Dat hadden we niet verwacht, we gingen uit van leegstand. Zo zie je maar hoe de wereld kan veranderen.’’

De 120 geplande woningen zouden van veertig tot negentig vierkante meter groot zijn, vooral gericht op de huurmarkt. De tachtig woningen zijn ’diverser en van meer kwaliteit’, zegt Hulsker. De nadruk ligt minder op woningen van veertig vierkante meter groot. Er zit wel dertig procent sociaal bij.

Ondanks een streep door de hofjes, wordt er straks alsnog flink verbouwd en gebouwd aan de achterkant. De brug achter het gebouw wordt verwijderd. ,,Daar is het lelijk. Een donker gat. De brug heeft meer nadelen dan voordelen. Stel je bouwt daar gevels, dan zit je met een raam op de brug te kijken.’’

De betrokken partijen zijn nog niet helemaal uit over waar de fietsen straks komen. ,,Er komt hoe dan ook plek voor 700 fietsen, maar de vraag is nog wat de beste plek is.’’

Volgens de architect zijn er drie opties: In de kelder, op de begane grond, of een combinatie van de twee. De kostenplaatjes worden nog vergeleken. ,,Zelf ben ik er nog het meeste over in verwarring’’, geeft Hulsker aan.

Met een paar weken ligt er een definitief ontwerp klaar, geeft de architect aan. Tot die tijd houdt hij de tekeningen als kaarten tegen de borst.

Failliet
Het pand is uit het jaar 1925. Vroom en Dreesmann ging eind 2015 failliet. Sindsdien heeft het verschillende huurders gekend, maar stond het vooral leeg. In 2020 kochten de investeerders Theo Eichholtz en Frans Ludwig uit Bloemendaal het pand.

Die hebben Heiko Hulsker Architecten erbij gehaald.