De kosten voor de werkzaamheden aan de Zuidtangent en de ondertunneling bij het Stationsgebied worden een kleine vijf miljoen euro duurder dan eerder was voorzien. Het college van burgemeester en wethouders van Dijk en Waard verwacht dat het project 38,1 miljoen euro gaat kosten.
Voor een groot deel van dit bedrag (33,2 miljoen euro) was al dekking gevonden. Zo hebben het Rijk (3,6 miljoen euro), de provincie Noord-Holland (5,7 miljoen euro) en de Europese Unie (1,3 miljoen euro) al een duit in het zakje gedaan.
Wethouder Nils Langedijk laat weten dat aan de gemeenteraad een extra bedrag van 4,91 miljoen euro wordt gevraagd om risico’s en prijsstijgingen op te kunnen vangen. Dit bedrag zal volgens hem in tachtig jaar worden afgeschreven en dit levert een jaarlijkse (aflopende) kapitaallast op van 150.000 euro tot 50.000 euro.
Overigens is het nog geen zekerheid dat de gemeente dit geld ook kwijt zal zijn. De prijzen zouden nog kunnen meevallen en daarnaast hoopt de gemeente nog extra subsidie binnen te halen voor wat één van de meest ingrijpende projecten van Dijk en Waard mag worden genoemd. Niet voor niets worden juist nu andere wegen – bijvoorbeeld in het Alton-gebied en de Oosttangent – versneld aangepakt.
Twee fasen
Het college vraagt de gemeenteraad ook om het gereserveerde geld nu beschikbaar te stellen. Het hele project zal in twee fasen worden uitgevoerd. Eerst zal het deel van de Zuidtangent tussen de Parelhof en het Stationsplein worden aangepakt, waarbij ook de kruising Westtangent/Zuidtangent onderhanden wordt genomen. Hier komen onder meer extra opstelstroken. Projectmanager Jan Thijs Dijkstra verwacht dat dit project start in de zomer van volgend jaar en drie maanden in beslag neemt.
(Tekst gaat door onder de foto)
Een impressie van hoe het kruispunt Westtangent/Zuidtangent eruit komt te zien.
Een impressie van hoe het kruispunt Westtangent/Zuidtangent eruit komt te zien.
© Gemeente Dijk en Waard
In de zomer van 2024 zouden dan de werkzaamheden aan de spoorwegonderdoorgang – die gepland is onder de twee sporen tussen de Gildestraat/Industriestraat en Stationsplein in – moeten aanvangen. Daarnaast komt er een verkeerslus voor motorvoertuigen, fietsen en voetgangers die de Gildestraat verbindt met de Industriestraat en de Handelsstraat. Eind 2025 zou de onderdoorgang open moeten gaan voor het verkeer.
Veel woningen
De Zuidtangent is nu één van de belangrijkste verkeersknelpunten. Dit komt vooral door de aanwezigheid van de spoorlijn. Het verbeteren van de doorstroming is ook noodzakelijk omdat er in het stationsgebied veel woningen zullen worden gebouwd. Zo heeft het college deze week nog een belangrijke overeenkomst gesloten met Pro6 Vastgoed over de bouw van drie woongebouwen met in totaal 138 appartementen in het gebied.
Als de gemeenteraad akkoord gaat met het beschikbaar stellen van het gereserveerde geld, kan de aanbesteding voor de spoorwegonderdoorgang van start. Hierover gaat ProRail, die verantwoordelijk is voor het spoorwegennet in Nederland.