Er rijdt straks ’gewoon’ een intercity iedere tien minuten tussen Alkmaar en Amsterdam. De Raad van State, de hoogste bestuursrechter, wuift álle protesten weg.
Geen van de bezwaarmakers heeft de Raad van State ervan kunnen overtuigen dat de nieuwe treininrichting problemen veroorzaakt. Dat betekent dat ProRail aan de slag kan. Die past het spoor tussen Alkmaar en Amsterdam zodat er meer reizigers- en goederentreinen rijden straks.
Natuurstichting De Hoogde Weide uit Castricum en verschillende omwonenden verzetten zich tegen de plannen. De Hooge Weide ziet de noodzaak niet van de plannen. Een extra goederenspoor? Dat is alleen voor Tata Steel, zegt De Hooge Weide. Heeft dat wel zin? Want wat gebeurt er met Tata Steel in de toekomst? En is het nodig voor meer reizigers? Gaan er strak wel écht meer mensen met de trein? De stichting betwijfelt het.
Ook vreest De Hooge Weide voor het verlies van een stuk grond, natuurgebied, dat geofferd wordt voor een spoor. Het gaat in de permanente situatie om een afname van ongeveer 1,5 procent van het bedrijfsareaal, reageert de Raad van State.
Omwonenden uit Uitgeest, Heiloo, Alkmaar en Heerhugowaard zijn bang voor herrie en trillingen. Ze voorspellen dat hun huizen straks trillen als er meer treinen rijden en zeker als er ook nog een extra perron dichter bij de woningen komt. ,,Kunnen we nog wel normaal slapen?’’, vroeg een van hen tijdens de zitting.
De Raad van State vindt de angst niet terecht. Die acht kans op schade kleiner dan één procent en ProRail plaatst geluidsdempers. Dat is genoeg, vindt de bestuursrechter. Sterker nog, het geluid dat er al is, wordt juist minder door de dempers.
Oversteken
Een agrariër uit Uitgeest vreest voor zijn bedrijfsvoering. Nu kan hij gewoon vrij oversteken bij het spoor als er geen trein rijdt. Straks staat hij voor spoorbomen. Dat kost hem te veel tijd. De Raad van State erkent dat oversteken straks iets moeilijker wordt. Maar dat is niet erg. Zomaar oversteken is eigenlijk gevaarlijk, zeker als er straks meer treinverkeer is, redeneert de Raad.
De nieuwe intercity is onderdeel van het ’Programma Hoogfrequent spoorvervoer’. Door aanpassingen aan het spoor moeten er meer intercity-treinen en sprinters rijden tussen Alkmaar en Amsterdam. Daarvoor komt ook op station Heerhugowaard een opstelplaats waar treinen schoongemaakt worden. In Alkmaar worden de perrons verlengd en geluidsschermen aangebracht. Ook wordt het station Uitgeest vernieuwd.
Lees ook: