De klompen breken van de bewoners. ,,Dat is nog negen jaar wachten op een veilige weg’’, reageert Mirjam Bakker, bewoner van de Herenweg. ,,Sommige van mijn buren wachten al dertig jaar. Zij zijn er psychisch wel klaar mee.’’
Wethouder Christiaan Peetoom zegt dat Alkmaar kortermijnmaatregelen tekent. Die worden in het voorjaar van 2026 uitgevoerd. Een langetermijningreep zal niet eerder zijn dan 2034. Of in ieder geval niet veel eerder. Hij zegt: ,,Eerder is mooi, maar ik moet de verwachtingen temperen. Ik kan vragen of het eerder kan, maar ik kan niets beloven. Het is niet reëel dat iets dat over tien jaar gepland staat, volgend jaar al kan.’’
ADVERTENTIE
Pas geleden kwam er een wit busje met een enorme snelheid over de fietsstrook aanrijden. Ik kon nét op het erf springen
Bewoonster Sandra Knipmeijer
De gemeente wil een grote verkeersingreep tegelijk doen met het aanpakken van de riolering. Dan hoeft de weg niet twee keer opengebroken worden. ,,Gaat dit over de financiën? Zeker. Het is kapitaalvernietiging als we eerder een ingreep doen en daarna nog nog een keer de riolering. Het ontslaat ons niet van de plicht om het verkeersveilig te maken. Maar we moeten wel een middenweg vinden.’’
,,Onacceptabel’’, vindt Bakker. ,,Negen jaar is een keuze. Ik weet dat het anders kan. ’’ Bakker werkt zelf aan openbare-ruimtedossiers bij de gemeente. Ze weet waar ze het over heeft.
Buurvrouw Sandra Knipmeijer vreest dat die 2034 zelfs optimistisch is. ,,Ik ben hier in 2020 komen wonen. Toen zou de riolering in 2028 aangepakt worden. Ik denk dat het gewoon een smoesje is.’’
Onveilig
Het gaat over een van de beruchtste wegen in het gebied. De discussie daar gaat steeds over de spitspaal, inmiddels een camerapaal. Tijdens de spits is de Herenweg alleen open voor bewoners met een vergunning. Rijd je er zonder vergunning, dan pakt de camera je. Sinds de proef regent het boetes.
Lees ook:
850 boetes per maand, maar Alkmaar zegt ’ruim voldoende gewaarschuwd’ te hebben voor de cameraproef op de Herenweg
160525_52: DRONE OPN. SPITSPAAL TRAJECT HERENWEG SINT PLANKGAS – OUDORP ORG XMIT: SFTP Upload
Inmiddels leidt de paaldiscussie af van het echte probleem, vinden Knipmeijer en Bakker: hoe onveilig de weg is, de weg is een racebaan. Fietsers en voetgangers kunnen geen kant op.
En het wordt alleen maar onveiliger, zegt Bakker. Er komt nieuwbouw bij. Dat betekent meer mensen, meer verkeer. ,,Het gaat een keer fout. Ik fiets erover met mijn twee kleine kinderen, en ik word regelmatig een oprit opgeduwd. We worden bijna geschept.’’
Knipmeijer: ,,Pas geleden kwam er een wit busje met een enorme snelheid over de fietsstrook aanrijden. Ik kon nét op het erf springen. Dat is dagelijkse kost. Geen automobilist houdt zich aan 30 km/u. Het is een scheurweg. Het is wachten tot het flink misgaat. De auto de baas op de weg, willen we dat nog?’’
Over negen jaar pas een oplossing?
Over negen jaar pas een oplossing? © jjfoto.nl / Melanie Beermann
Slalom
Bij de geplande kortemijningrepen denkt de gemeente aan een aantal wegversmallingen, een aantal extra paaltjes. Dat geeft een soort slalomeffect. Fietsstroken moeten een fietssymbool erop krijgen om automobilisten duidelijk te maken dat ze níet op de stroken mogen parkeren. Verder komen hier en daar wat haaientanden. Ook denkt de gemeente eraan om de scherpe bocht richting bedrijventerrein Beverkoog recht te maken.
Bakker is weinig onder de indruk. ,,Ik denk dat dit weinig effect heeft. Die fietsstrooksymbolen bijvoorbeeld. Ik weet dat dat in de praktijk weinig doet. Wie gaat dat handhaven? Er wordt nu al niet gehandhaafd.’’
Lees ook:
Alkmaarse spitspaal schiet buiten spits doel voorbij en zorgt voor kosten en veel irritatie
Knipmeijer voorspelt dat het nog gevaarlijker wordt. ,,’s Nachts rijden er niet zo veel, dan gaan automobilisten hard rijden. Als ze dan met 70 kilometer per uur langs die paaltjes zigzaggen, dan is het wachten tot er een tegen een paal of tegen een fietser aanbotst.’’
De buren blijven roepen om een langetermijnoplossing, om een herinrichting van de weg. Bakker stelt voor: ,,Iets met veel ontsluitingswegen. Je hoeft niet al het verkeer op één weg te hebben. Het belangrijkste is om het verkeer daar te ontmoedigen.’’
Knipmeijer wil een stoep. Of iets zoals de Frieseweg. Die weg is recent rood gemaakt zodat de auto weet dat-ie te gast is. Hoeveel kost een blik verf nu?