Nog heel even en dan openen scholen weer de deuren, met als gevolg een explosie van fietsverkeer tijdens spitsuren. Oppassen dus voor iedereen op de weg. In Bergen en Alkmaar een beetje extra, want beide gemeenten staan provinciaal vierde en vijfde voor wat betreft het aantal fietsongevallen per hoofd van de bevolking.
Lange tijd daalde het aantal ernstige verkeersongelukken in Nederland, maar dat tij is helaas alweer jaren geleden gekeerd. Er overlijden weer steeds meer mensen in het verkeer, hoofdzakelijk fietsers, en daarbij valt op dat vooral steeds meer 75-plussers slachtoffer zijn. Aangezien veel senioren e-bikes hebben, is wel een verband te trekken met het feit dat er inmiddels bij ruim 18 procent van de fietsongevallen een e-bike in het spel was. Maar goed, daaronder vallen ook fatbikes, erg populair bij de jeugd. Bij zo’n 60 procent van de fietsongevallen ging het om een botsing met een auto. (tekst gaat door onder het kaartje)
Wat opvalt is dat er relatief veel fietsongelukken gebeuren in de Noord en Zuid-Hollandse kuststreek en de gemeenten erachter. Waaronder Bergen en Alkmaar. Vermoedelijk gaat het nog wel eens mis met toeristen. Texel kwam zowaar uit op 27,8 fietsongevallen per 10.000 inwoners.
Het volledige lijstje van de regio: Bergen 17,5 per 10.000 inwoners, Alkmaar 17,4, Dijk en Waard 17,3, Castricum 10,8 en tot slot Heiloo 10,2. (tekst gaat verder onder het kaartje)
Leiden heeft de dubieuze eer om de nationale ranglijst van 2022 aan te voeren met 29,3 fietsongevallen per capita. Wassenaar eindigde met 28,8 op twee en Texel op drie. (tekst gaat verder onder het kaartje)
Bron: Independer
Omdat veel ongelukken met e-bikes gebeuren, wordt het steeds lastiger om deze te verzekeren, stelt Menno Dijcks van Independer. “Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet ze goed vergelijken”. Rond 55 procent van de e-bikers botst met een auto en 19 procent met een andere fietser.