Een schilderij met daarop het strand van Egmond aan Zee met vissers en dorpsbewoners gaat woensdagavond onder de hamer bij veilinghuis Sotheby’s. De Haarlemse kunstenaar Salomon van Ruysdael schilderde het doek in 1662 en moet tussen de 200 en 300-duizend pond opleveren.
In het Stedelijk Museum in Alkmaar hangt een schilderij van de hand van Willem Kool, dat geschilderd is in dezelfde periode, en wel erg veel lijkt op het werk van zijn collega Van Ruysdael. Hoewel het qua voorstelling, met de vissers op het strand en de kerk op de achtergrond, erg veel van elkaar wegheeft, wil conservator Christi Klinkert niet spreken over plagiaat.
“Het lijkt er inderdaad op, maar je moet weten dat Egmond aan Zee erg populair was bij landschapsschilders uit binnen- en buitenland. Het is natuurlijk ook een schilderachtig dorpje, midden in de duinen met zo’n kerk die boven de duinenrij uitsteekt. Ook de dynamiek van het vissersleven, dat voor Nederland erg belangrijk was, sprak kunstenaars aan.”
Dat Van Ruysdael naar Egmond aan Zee kwam om het strandleven te schilderen is volgens Klinkert niet toevallig. De schilder woonde in Haarlem en had een broer Pieter die in Alkmaar woonde en lakenverkoper was. “Hij is daar veel op bezoek geweest en vanuit Alkmaar ben je snel in Egmond. Ook zijn broer Isaac en neefje Jacob kwamen naar het dorp om te schilderen,” vertelt Klinkert aan mediapartner NH Nieuws.
Wie in Egmond aan Zee op zoek wil naar de plek waar Van Ruysdael zijn schildersezel heeft neergezet komt bedrogen uit. De Sint-Agneskerk die op het doek te zien is, moest in 1742 worden prijsgegeven aan de oprukkende zee. De restanten liggen nog op ongeveer honderd meter van de kust. Aan het schilderij, dat woensdagavond wordt geveild, hangt een prijskaartje van 200 tot 300 duizend pond. Het Stedelijk Museum gaat in ieder geval geen bod doen. “We hebben pas een fenomenaal schilderij van Emanuel de Witte gekocht, dus helaas zijn onze zakken leeg.”