Veel scholen ervaren dat het aantal conflicten met ouders toeneemt. Dat blijkt uit onderzoek van mediapartner NH Nieuws onder vijftig basisscholen en vijftig middelbare scholen in de provincie. Zo’n 32 procent van de bevraagde scholen kreeg door de jaren heen vaker te maken met conflicten. Cees Bood, directeur van het Jan Arentsz in Zuid-Scharwoude, heeft echter geleerd van fouten in het verleden: “Hou ouders niet op afstand.”
Meningsverschillen worden doorgaans uitgesproken, maar soms wordt het grimmig. “Ik heb weleens meegemaakt dat ik ouders op de gang moest zetten om even af te koelen”, vertelt een schooldirecteur Erik Holtslag uit Amstelveen. Ook schooldirecteur Cors Westerdijk ziet de emoties bij ouders op zijn Hilversumse school soms hoog oplopen. De afgelopen vijf jaar leidde dat tot vijf rechtszaken onder de honderd scholen.
Van de honderd scholen merkt 48 procent merkt dat ouders kritischer en mondiger zijn geworden. De laatste vijf jaar kende 59 procent één of meerdere conflicten met ouders en 32 procent constateert een toename van conflicten. Doorgaans gaat het over straffen, voorstellen tot een lager leerniveau en tegenvallende cijfers. “Leerlingen willen thuis nog wel eens een gekleurde versie van gebeurtenissen schetsen”, aldus rector Jan-Mattijs Heinemeijer van het Haarlemse Mendelcollege uit ervaring. “Soms komen ze al wat op hoge poten binnen.”
Cees Bood zit 25 jaar in het onderwijs. Vroeger had hij nog wel eens een afwachtende houding als een ouder aanklopte en heeft daarvan geleerd. “Dat komt dan zelden goed, en dat begrijp ik ook wel. Ik zie ondertussen dat ouders steeds kritischer worden. En dat mag ook wel, dat zorgt voor een kwaliteitsverbetering van het onderwijs.” Zijn belangrijkste leerpunt: “Hou ouders niet op afstand. Sta juist open voor het gesprek.”
“Neem perspectief van ouders serieus, en stel daar perspectief van school tegenover”, beaamt Cors Westerdijk. “Praat net zo lang tot je er uit komt.”
Bood spoort zijn docenten aan om binnen 24 uur telefonisch contact op te nemen met ouders, niet per email. “Dan krijg je een enorme email-wisseling die zelden tot iets goeds leidt.”
Lobke Vlaming, directeur van de belangenvereniging Ouders & Onderwijs, erkent dat het belangrijk is om als school voortdurend de verwachtingen van ouders bij te sturen. “Vaak zien we dat het misgaat als ouders verrast worden door een school die ineens zegt dat ze vinden dat het niet goed gaat met het kind, en we willen dit en dit in gang gaan zetten.” De belangenvereniging behandelt jaarlijks zo’n 15.000 vragen van ouders, waaronder conflictsituaties.