Spoorwegovergang Castricum veiliger: raad geeft klap op herinrichtingsplan van bijna miljoen

Een spoorwegovergang met slagbomen die omhoog staan, een auto die het spoor nadert, en een straat met woningen aan de rechterkant. Fietspaden en verkeersborden zijn zichtbaar op de achtergrond, samen met bomen en een grijze lucht.

De veiligheid op en rond de spoorwegovergang Beverwijkstraatweg in Castricum is al langere tijd een zorg. Na uitgebreid onderzoek naar verbeteringen werd onlangs een herinrichtingsplan gepresenteerd, met een prijskaartje van 980.000 euro. Donderdag heeft de gemeenteraad daar een klap op gegeven. 

Eind 2023 gaf de gemeenteraad het college van B&W de opdracht om te onderzoeken hoe de Beverwijkstraatweg veiliger kan worden gemaakt. Niet dat er veel ongelukken gebeuren, maar als het druk is kan verkeer vast komen te staan op de spoorwegovergang. Samen met ProRail is uitgebreid onderzoek naar de mogelijkheden gedaan in samenwerking met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden.

De grootste aanpassing is de afsluiting van de afslag naar de Schoutenbosch voor autoverkeer. Dit verbetert de doorstroming op de Beverwijkstraatweg, en voorkomt dat verkeer vast staat op de spoorwegovergang. Ook vermindert het risico op ongelukken tussen afslaand verkeer en overstekende (snor)fietsers en voetgangers.

Bij de Dorpsstraat wordt het fietspad iets verlegd, zodat afslaand verkeer ruimte krijgt om te wachten op passerende (snor)fietsers en voetgangers. Zo wordt ook hier de doorstroming verbeterd.

Voor verkeer dat vanuit het zuiden linksaf de Puikman op wil rijden wordt een uitvoegstrook ingericht, zodat ook hier doorgaand verkeer richting het centrum niet wordt opgehouden.

Verkeerswethouder Paul Slettenhaar reageert tevreden op de kogel door de kerk: “Dit is een grote stap naar een veiligere overweg. Het besluit houdt ook in dat de verkeersveiligheid in het dorpscentrum groter wordt. Dat is belangrijk voor Castricummers en onze bezoekers.”

De planning is dat de herinrichting in het eerste kwartaal van 2026 wordt uitgevoerd.

Eerder was de bedoeling dat de herinrichting van de Beverwijkstraatweg gelijk gaat met de invoering van eenrichtingsverkeer in de Dorpsstraat, maar dat is voorlopig van de baan aanpassing. Wél zullen op de Dorpsstraat snelheidsmatigende maatregelen worden genomen, en gaat de maximumsnelheid op de Ruiterweg van 50 naar 30 km/u. In 2028 wordt bepaald of de invoering van eenrichtingsverkeer nog steeds gewenst is, of dat het bij kleinere maatregelen blijft. (foto: Google)