Spoorwegovergangen in de toekomst vaker gesloten, maar minder lang

Tussen Alkmaar/ Heerhugowaard en Amsterdam gaan in de toekomst meer treinen rijden. Dat moet een verwachte reizigersgroei opvangen van 15%. Om dat mogelijk te maken moet het bestaande spoor worden aangepast. Ook is er meer plek nodig voor het parkeren van treinstellen. Een uitwerking van de plannen, het Ontwerp Tracébesluit, ligt nu bij bewoners en belanghebbenden. Tot en met 13 april kan iedereen hierover een mening geven.

Met meer treinen ziet het wegverkeer straks vaker gesloten overwegbomen bij de spoorwegovergangen bij de stations Alkmaar, Heerhugowaard en Heiloo. Prorail denkt echter dat er straks minder lang gewacht hoeft te worden. Zogenaamde aftellers en een stop-doorschakeling gaan er voor zorgen dat de overweg minder lang dicht hoeft te zijn wanneer een trein passeert. Het duurt nog wel even voor er van de nieuwe voorzieningen gebruik van kan worden gemaakt, alles moet over uiterlijk zeven jaar klaar zijn.

Bij Heerhugowaard komt tegenover de penitentiaire inrichting Zuyderbos, op het nieuwe bedrijventerrein De Vaandel een opstelterrein voor treinstellen met zes sporen. Hier kunnen treinen nachts parkeren en ook schoongemaakt worden. Er komen op meer plekken tussen Uitgeest en Heerhugowaard geluidsschermen.

Prorail legt op een website uit hoe er een zienswijze kan worden ingediend.