De kans is aanzienlijk dat de ChristenUnie in de Tweede Kamer voor uitstel van de opening van Lelystad Airport in 2019 zal stemmen. Dit zei kamerlid Eppo Bruins tegen het AD. Hij geeft daarmee gehoor aan protesten, ook uit West-Friesland, over vliegroutes die boven het gebied staan gepland. Zo zullen toestellen via Heerhugowaard, Langedijk en Bergen het land uit vliegen.
Met name in het oostelijk deel van West-Friesland vrezen mensen voor geluidsoverlast. Maar als toestellen met vol loeiende motoren opstijgen, is dit mogelijk ook hier in de regio nog goed hoorbaar.
Diverse lokale en regionale politieke partijen en actiegroepen protesteren tegen de uitbreiding van Lelystad Airport – bedoeld om Schiphol te ontlasten – of vinden op zijn minst dat er meer onderzoek moet komen naar de gevolgen. De ChristenUnie is de eerste landelijke fractie die zich duidelijk uitspreekt over uitstel.
Bruins vindt de herindeling van het luchtruim, die in 2023 klaar moet zijn, erg belangrijk, maar daarbij is voor hem een zorgvuldig proces en het werken aan draagvlak veel belangrijker dan opening in april 2019.
In februari moet meer duidelijk zijn over het minimale aantal vluchten dat nodig is voor een rendabel Lelystad Airport, Tussen 2019 en 2021 kunnen betere berekeningen gemaakt worden voor definitieve vliegroutes.
Inframinister Cora van Nieuwenhuizen zei echter in december nog bij opening van het vliegveld per 1 april 2019 te blijven en dat ze zich hier voor 100% voor in zal zetten, weet NH Nieuws.