Wolf Hotel & Restaurant kreeg vorig jaar tijdens twee avonden drie gele kaarten en moet daarom volgens de regels drie weken dicht. Eigenares Mirjam Greeuwe vindt die straf te zwaar. “Ik heb een zienswijze geschreven. Toen heeft de gemeente van drie weken een week gemaakt.” Het hotel-restaurant op de Mient moest eigenlijk al afgelopen week dicht, maar sluiting tijdens de voorjaarsvakantie ging de onderneemster iets te ver.
De gemeente ging echter niet in op haar verzoek om een andere week te kiezen. Een gang naar de rechter bracht uitkomst, maar een andere dan waar Greeuwe voor ging. De rechter zette vraagtekens bij één van de gele kaarten die werd uitgereikt voor geluidsoverlast omdat er die avond geen geluidsmeting is gedaan.
Nu is het wachten op de reactie van de burgemeester op de uitspraak van de voorzieningenrechter. Daarna volgt nog een hoorzitting op het gemeentehuis bij een commissie. Als besloten wordt om één van de gele kaarten kwijt te schelden, dan hoeft de zaak zelfs helemaal niet dicht en blijven alleen de geldboetes staan; 280 euro per gele kaart.
Twee van de drie kaarten ontving het restaurant tijdens het drukbezochte Shopping Night vorig jaar september. “Om half één waren mijn collega’s het terras aan het opruimen, de jongens uit de keuken zouden helpen. Ik was om 8 uur ‘s ochtends begonnen en zei om half een ‘s nachts tegen mijn collega’s “Tabee ik ga”. Een kwartier later kwamen de BOA’s binnen,” vertelt de eigenares over die avond. “Ik had eerlijk gehoopt dat ze díe gele kaart zouden wegstrepen, en dat ze zouden zeggen: die is inderdaad wat overdreven.”
De eigenares baalt van de hele situatie en is er niet bepaald trots op. Ook de wijze waarop de communicatie tussen de gemeente en haar verloopt ergert haar. “Dat mag iets humaner, ” vindt ze. “Ik had het leuk gevonden als ze me op het stadskantoor hadden uitgenodigd voor een gesprek, maar nee, er is geen communicatie. Je krijgt meteen een brief in onbegrijpelijke taal met dikgedrukte letters.” Dat kan ook anders volgens haar. “Ik heb zoveel ideeën, maar ze zijn heel rechtlijnig.”
Dat er regels moeten zijn vindt de onderneemster niet meer dan normaal. “Er moeten regels zijn, dat begrijp ik. Als je zomaar overal je auto parkeert wordt het ook een zooitje. Dan denk ik op zo’n avond als Shopping Night die gele kaart voor het terras: ok prima, maar dat je er dan twee moet geven….”