Het treinverkeer ligt deze week tussen Heerhugowaard en Den Helder plat vanwege werkzaamheden. Het werk aan het spoor ligt op schema, maar het busvervoer dat als vervanging is ingezet niet. Het is soms lang wachten voor een bus. Een verslaggever van mediapartner NH nam een kijkje op treinstation Den Helder Zuid.
Boos zijn de reizigers tussen Den Helder en Heerhugowaard niet. Ze snappen dat er gewerkt moet worden aan het spoor. Op het traject wordt het spoor vernieuwd en oude, ongebruikte delen verwijderd. Maar prettig is het niet. De reis richting het zuiden is aardig langer geworden. En als de bus die de trein vervangt, helemaal niet komt dan is het rommelig wakker worden. “Ik stond hier al voor 05:00 uur om de eerste bus te pakken”, vertelt een jongeman die met een gratis kopje koffie wakker staat te worden, “Die bus kwam niet dus ik hoopte toen om 05:25 uur de bus te pakken, maar die kwam ook niet.” Om 05:55 uur is het dan wel zover. Een groepje van zo’n twintig mensen stapt aan boord voor de rit richting Heerhugowaard. Ook daarna rijden de bussen onregelmatig. Af en toe komt er één aanrijden.
Ondertussen tapt Marco Courto Martins een gratis kopje koffie voor de reizigers. Met zijn Piaggio met koffiemachine weet hij het ergste chagrijn te verdrijven. “Ik sta hier sinds maandag steeds vanaf 06:00 uur. Het gaat eigenlijk steeds best goed. Mensen vinden de koffie lekker. Je treft het alleen vandaag toevallig niet. Er missen al wat bussen.”
Veel scholieren moeten naar Schagen, Heerhugowaard of zelfs verder. Veel hebben al rekening gehouden met de langere reistijd. “De buschauffeurs lijken ook niet altijd te weten waar ze naartoe moeten. Rijden dan over kleine weggetjes. Ik heb er begin deze week een keer tweeëneenhalf uur over gedaan om in Heerhugowaard te komen”, vertelt één van hen.
Maar er is niet alleen maar slecht nieuws. Het ingeplande werk aan het spoor loopt op schema. ProRail ligt zelfs iets voor. Vanaf komende maandag zullen de treinen dan ook weer gewoon gaan rijden, vertelt bouwmanager John Nieuwstad van ProRail.