De Lange Balk in Heerhugowaard wordt steeds meer hét provinciale bedieningspunt voor bruggen en sluizen. Vorige week werd de eerste sluis officieel aangesloten, de Sluisbrug in Purmerend. Maandag 19 februari starten de werkzaamheden voor de koppeling van de Schoorldammerbrug. En dat betekent: omrijden, en stremming voor boten.
“Het team heeft hier hard aan gewerkt”, vertelt gedeputeerde Jeroen Olthof, die het startsein gaf. “Het testpersoneel werkte veel in de nachten om de hinder voor het verkeer overdag te minimaliseren.”
Olthof noemt de aansluiting van de sluis in Purmerend een ‘belangrijke stap’. Centrale bediening moet het openen en sluiten van bruggen makkelijker maken. De doorstroming voor de scheepvaart zou zo verbeteren. (tekst gaat door onder de foto)
Het volgende project van de provincie is dus de aansluiting van de Schoorldammerbrug. Of eigenlijk loopt het project al. Er zijn inmiddels hogere camerapalen geplaatst in Schoorldam en daar zijn nieuwe camera’s aan gehangen. Vanaf maandag 19 februari worden de computersystemen aangepast en uitgebreid. Doet alles het naar wens, dan wordt de bediening overgeheveld naar De Lange Balk.
De brug in Schoorldam opent inmiddels al even niet meer voor vaarverkeer. Van maandag 19 tot vrijdag 23 februari kan autoverkeer er tussen 21:00 tot 05:30 uur ook geen gebruik van maken. Er moet dan dus worden omgereden.
De omleidingen gaan via de Huiswaarderbrug in Alkmaar en via de Burgervlotbrug bij Burgerbrug. De vlotbrug is niet geschikt voor zwaar verkeer. Ook bus 157, naar Warmenhuizen en Tuitjenhorn, neemt dan ook de Alkmaarse omleiding. Reizigers kunnen hun reis plannen op de website van Connexxion.
Voetgangers en fietsers kunnen wél over de brug, al zullen de slagbomen soms naar beneden gaan voor tests. (foto: Provincie Noord-Holland / Michiel Wijnbergh)