Het minipontje Molletjesveer tuft nog altijd heen en weer tussen Akersloot en Zuidschermer. Wanneer de grote pont terugkomt is gissen, ruim een week na de zoveelste streefdatum is nergens een update te vinden. Streekstad Centraal besloot te vragen hoe het zit met het pontje van vaarbedrijf Blue Amigo en sprak directeur Vincent Romijn. “De verwachting is ergens volgende week. We proberen eind deze week met de gemeente af te spreken wat we gaan doen.”
“Wij zijn daar uiteraard niet heel content mee”, vertelt Joyce Schoonebeek van gemeente Castricum. “De vertraging heeft te maken met ziekte, vakanties, tegenslag bij het installeren van de motor en het benodigde certificaat. Het zijn onvoorziene dingen, maar het blijft vervelend dat de pont nog steeds niet kan varen.” Over hoe het zit met de problemen met de motor en certificering kan ze weinig vertellen. “Dat is heel technisch, dat weet ik niet.” (tekst gaat door onder de foto)
“Het was gewoon een verkeerde motor, die niet paste. Ze hadden daar ook nog opdrachten staan en een personeelstekort”, laat Romijn weten. Blue Amigo besloot volgens de directeur daarna de pont naar een andere werf te brengen en het tijdverlies maar voor lief te nemen.” Ze hebben het daar zo goed mogelijk proberen op te lossen voor ons en de gemeente. Vanuit technische dienst heb ik gehoord dat ze deze week nog nodig hebben om af te ronden en dat ie dan ergens volgende week klaar is. Daarna moet-ie nog wel anderhalve dag varen. De pont ligt nu in Lisserbroek.”
De reden voor de eerste vertraging die van mei tot december vorig jaar duurde kan Romijn niet geven. De grote pont bleef toen overigens wel gewoon in de vaart. “Ik vermoed dat het gewoon te druk was bij de werf, maar dan ga ik speculeren. De technisch manager kan dat vertellen, maar die is nu op vakantie in Noorwegen. Die zit in een iglo of zo”, grapt hij. (tekst gaat door onder de foto)
De boel lijkt onder controle maar vertoont tegelijkertijd parallellen met een ellendig verhaal over Blue Amigo in Zuid-Holland. Wie daar op zoekt komt allesbehalve positieve verhalen tegen over onderhoud, kapotte ponten, reparaties die steeds langer duren en zelfs een faillissement. De directeur operaties ontkent niet dat er dingen mis zijn gegaan met grote opdrachten in Zuid-Holland. Is dit ook het voorland voor de pont van Akersloot? “Nee, absoluut niet. De eerste werf kwam zijn beloften niet na, de motor voldeed niet. Nee, ik geef liever de naam niet, dat vind ik niet netjes”, antwoordt Romijn tactisch.
De sector zit te springen om personeel, zegt hij. “Het is helaas een uitstervend beroep. We proberen altijd overcapaciteit te hebben zodat we niet afhankelijk zijn van derden, want als je schippers moet inhuren ben je altijd duurder uit. We zoeken niet alleen personeel voor de pont in Akersloot, maar ook voor die in Alkmaar.” (tekst gaat door onder de foto)
Joyce Schoonebeek vertelt tenslotte dat gemeente Castricum werkt aan compensatie voor gedupeerden. “Automobilisten met een abonnement rijden nu om, maar ze hebben wel dat abonnement betaald. Het college is in beraad over een tegemoetkoming.” Ze denkt niet dat de gemeente Blue Amigo hiervoor aansprakelijk zal stellen. “Eerst rustig afwachten tot de pont weer vaart. Daarna volgt een evaluatie om te kijken hoe we het meer kunnen stroomlijnen voor een volgende keer dat de pont uit de vaart moet. Het is nu nog niet aan de orde. Het is vooral hopen dat de pont snel weer kan varen.”