Als ze in Dijk en Waard beginnen over het afschaffen van de gratis parkeervergunningen voor de bewoners van het Stadshart, klinkt er een hoop gemopper. Maar bij de participatiebijeenkomst over de kwestie is er maar verdacht weinig opkomst.
Zo’n 30 mensen waren aanwezig. Dat het de tweede bijeenkomst was, dat er in februari al eentje was. Is velen ook volkomen ontgaan. Desalniettemin presenteerde Casper Stelling van MU Consult drie scenario’s voor een nieuw parkeerregime voor het gebied, die hij op basis van eerdere input heeft gemaakt.
Een aantal punten zijn voor alle scenario’s gelijk. Zo wordt het vergunningsbeleid uitgebreid naar alle wijken rondom het station en Middenwaard. Ook zal in het Stationsgebied betaald parkeren worden ingevoerd met dezelfde tarieven als in Middenwaard. Daarnaast komt er mogelijk een uitbreiding van parkeervoorzieningen rond Middenwaard, met de bedoeling winkelend publiek hier naartoe te sturen. Maar er zijn ook duidelijke verschillen.
Voor scenario 1 blijven alle vergunningen voor bewoners gratis, blijven de tarieven voor het betaald parkeren gelijk en komen er 4000 parkeerplekken bij. In het tweede scenario neemt het aantal parkeerplaatsen met 3200 toe en moeten bewoners voor een tweede vergunning betalen. De tarieven voor betaald parkeren worden verdubbeld, maar het eerste uur parkeren wordt gratis. In scenario 3 komen er slechts 2400 parkeerplaatsen bij. Bewoners moeten voor al hun parkeervergunningen betalen en de tarieven voor het betaald parkeren gaan flink omhoog. Ze worden verdrievoudigd. Met het geld dat de gemeente hiermee verdient kan er steviger worden ingezet op onder meer handhaving.
De inwoners die aanwezig waren bij de bijeenkomst konden interactief feedback geven op de plannen. Mogelijk gaat de gemeente andere instrumenten inzetten om meer mensen bij het parkeerbeleid te betrekken. Uit angst dat steun anders ver te zoeken zal zijn.