Het project van de spooronderdoorgang van de Zuidtangent in Heerhugowaard heeft heel wat voeten in aarde. Dat komt onder andere doordat een sloot zal worden onderbroken en vanwege de relatie tot de geplande nieuwbouw in de omgeving. De gemeente kan vroeger dan gepland starten met de voorbereidingen op locatie en doet dat dan ook.
De spooronderdoorgang van de Zuidtangent gaat de Westertocht doorkruisen. Deze sloot was belangrijk voor de waterhuishouding in de polder, maar met de komst van het nieuwe gemaal aan de N242 is dat niet meer het geval. De demping van de Westertocht is naar voren gehaald, vertelt Rob Knijn, technisch bouwmanager van gemeente Dijk en Waard. “Dat heeft als voordeel dat we nu ook al een start kunnen maken met de nieuwe riolering, die deels in de Handelsstraat komt. Door deze werkzaamheden naar voren te halen wordt er ook ruimte gemaakt voor de bouwontwikkelingen in het Stationskwartier.”
Ook maakt de demping van de Westertocht het mogelijk om alvast de fundering te leggen voor de nieuwe weg direct langs het spoor. Straks is er geen echte kruising meer bij de Industriestraat, omdat de middenberm van de Zuidtangent wordt doorgetrokken. Verkeer vanaf de N242 moet in de toekomst via een bypass naar het industrieterrein, net als verkeer vanaf de Zandhorst richting het centrum. (tekst gaat verder onder de foto)
Ondertussen wordt naast de Zuidtangent hard gewerkt aan de sloop van het Feenstra-pand, zodat hier een bouwplaats kan worden ingericht. Knijn: “De voorbouw van het spoordek gaat de aannemer hier ter plaatse maken. In maart van 2025 wordt dit betonnen spoordek dan binnen één dag met speciale karretjes naar het spoor gereden. Een spectaculair werk.”