Begin van dit jaar heeft het college van Alkmaar besloten een breed onderzoek te starten naar het verbeteren van de bereikbaarheid van het Oostelijk stadsdeel, inclusief het traject Wageweg – Bierkade in beide richtingen. Dit onderzoek, uitgevoerd door bureau BVR uit Rotterdam, moest ook het scheiden van verkeersstromen inzichtelijk maken, inclusief een alternatieve route voor fietsers. Op basis van de beschikbare rapportages oordeelde het college dat tweerichtingsverkeer hier niet uitvoerbaar is.
Eerdere studies toonden al aan dat tweerichtingsverkeer op de Wageweg- Bierkade grote verkeersdrukte met zich meebrengt en forse aanpassingen op zowel het kruispunt Friesebrug als op de Wageweg-Bierkade eiste. In de laatste studie was de doorstroming acceptabel maar het was wel te druk om tot een veilige oplossing te komen voor het fietsverkeer.
Bureau BVR heeft een integraal perspectief voor de lange termijn ontwikkeld. Het bureau constateert dat de infrastructuur van Alkmaar Oost onvoldoende is meegegroeid met de ruimtelijke ontwikkeling en dan met name de binnenring. Het bureau stelt voor om deze verder op te schalen en naar buiten te verleggen, zodat er ruimte ontstaat voor verdere binnenstedelijke ontwikkeling en de transformatie van woon- en werklocaties. Ook wordt voorgesteld om het bestaande verkeerssysteem te moderniseren en te innoveren (o.a. met vervoersknopen waar verschillende wijzen van transport op elkaar aansluiten). De nodige investeringen kunnen gekoppeld worden aan de financiering van de herontwikkelingsgebieden aan de oostkant van Alkmaar.
Het bureau heeft ook gekeken naar mogelijkheden voor alternatieve fietsroutes bij de Wageweg – Bierkade. Er is gedacht aan een fietsbrug en een fietspad hangend aan kade, of drijvend op het water, maar BVR ziet dit zelf niet zitten omdat dit onder andere het Victoriepark zou aantasten en beperkingen oplevert voor de vaart.
Het college heeft beoordeeld dat tweerichtingsverkeer op de Bierkade-Wageweg, op basis van de huidige rapportages, binnen de vastgestelde uitgangspunten ruimtelijk en verkeerskundig niet uitvoerbaar is.