Tussen het Duitse Freiburg en het Italiaanse Novara rijdt een trein met vrachtwagens erop. Op die manier kunnen de strenge controles in Zwitserland omzeild worden en het is nog sneller ook. Veel Nederlandse chauffeurs maken gebruik van deze trein, zo ook de uit broek op Langedijk afkomstige Jan Grootjes.
Helaas duurde zijn reis dit keer geen 11 uur, zo is te lezen bij transport-online, maar bijna een etmaal. Wanneer er calamiteiten optreden zoals een draadbreuk of een wisselstoring, wordt de trein op een zijspoor gezet met de deuren op slot.
In dit geval had dat tot gevolg dat de chauffeurs waaronder Grootjes vast zaten in een coupé met amper airco en een buitentemperatuur van 30 graden. De chauffeurs zijn geschokt door de slechte behandeling die ze kregen. Eén van de spoorwegmedewerkers maakte zelfs een wegwerpgebaar toen zij van achter het raam om verkoeling of een beetje water vroegen.
Het transportbedrijf waar Grootjes voor werkt zit er bovenop, maar de verantwoordelijken geven niet thuis. De schade van bederfelijke waren als de koelwagens uitvallen is in dergelijke gevallen ook nauwelijks te claimen.