Een ‘zweefbrug’, waaraan een gondel hangt die je naar de overkant brengt. Een onzinnig idee? Niet tijdens de gebiedsconferentie “Alkmaars KanaalPark” die woensdagavond plaatsvond in de Stadsfabriek Alkmaar. Inwoners van Alkmaar werden door de gemeente uitgedaagd om mee te denken over het park dat in de komende jaren langs het Noordhollandsch Kanaal wordt aangelegd. En daarbij gold vooral: slechte ideeën bestaan niet, “laat alles maar horen!”
Alkmaar heeft 13 kilometer kanaaloever, rekende Doreen van ‘t Spijker, projectleider KanaalPark, het publiek voor. “Dat is heel veel oever. Maar eigenlijk wordt er nu maar weinig mee gedaan.” Het kanaal mag dan bijna 200 jaar oud zijn, Alkmaar heeft het nog niet echt “omarmd”, vindt Van ‘t Spijker. De ontwikkeling van een groot oeverpark moet daar verandering in brengen. “Daar zijn al veel plannen voor gemaakt, we kijken zeker ook naar die oude plannen. Maar daarnaast willen we horen wat ú vindt,” zei ze tegen de aanwezigen. De nadruk moest daarbij wel op het park liggen, niet op de nieuwbouw, die er ook zal komen.
Van ‘t Spijker gaf tekst en uitleg bij de visie van de gemeente. Die is in hoofdzaak gebaseerd op het rapport “Alkmaars Kanaalpark. De rijkdom van Alkmaar weerspiegeld” van Feddes/Olthof. Dat verdeelt het KanaalPark in drie zones. In het midden ligt de monumentale binnenstad, “die houden we natuurlijk zo.” In het noorden, richting Koedijk, ligt de “zachte stad” met veel groen en doorkijkjes naar de Viaanse Molen. Tussen Oudorp en Overdie krijgt het Kanaalpark een stoerder uiterlijk, dat is “de stoere havenstad”.
Na de uitleg van Van ‘t Spijker volgde de echte participatie: deelnemers mochten hun ideeën intekenen op kaarten van het gebied. Dat kon voor de “stoere havenstad” en voor de “zachte stad”. De historische binnenstad en Overstad kwamen op deze avond dus niet in detail aan bod, tot teleurstelling van sommige deelnemers. “Maar u kunt uw ideeën persoonlijk met mij delen,” beloofde Van ‘t Spijker. Op de gebiedskaarten verschenen al snel lijntjes, kruisjes, bolletjes met tekst en complete wandelroutes. Een skatepark, insteekhavens, een echt stadsstrand, natuur voor watervogels: het kwam allemaal voorbij. “En dat is ook de bedoeling,” benadrukte gespreksleider Michiel Hulshof, die de conferentie presenteerde. “Alle ideeën mogen.”
Of er een verbinding moet komen tussen Oudorp en Overdie, daar wordt volop over gediscussieerd (“Bestevaerbrug”), en wat voor verbinding dat dan zou moeten zijn en waar precies ligt nog helemaal open. “Daar heb ik mijn bedrijf, dat gaat niet gebeuren hoor,” wees een deelnemer bezorgd op de punaises die op de kaart waren geprikt. Anderen lieten hun fantasie de vrije loop. Een vlotbrug? Of een tweede pontje? Een hoge tuibrug? In deze discussie kwam ook het idee van een ‘zweefbrug’ naar voren: “Dat bestaat in Duitsland, in Rendsburg (zie foto). Een soort pontje dat door de lucht zweeft.” Vast duur, merkte een andere deelnemer op. “Ja, maar dat maakt niet uit,” herhaalde Hulshof nog maar eens. “Vanavond mogen echt álle ideeën.”
De verschillende ideeën werden genoteerd door medewerkers van de gemeente, zodat er ook echt iets mee gedaan kan worden. Wie niet bij de avond was, kan zijn ideeën ook online op de ‘wensenkaart’ zetten. Hulshof: “Misschien loopt u hier dan over tien jaar wel rond in uw eigen idee.” (foto: Wikimedia Commons)