Tijdens de werkzaamheden in het weekend van 13 en 14 mei was Heerhugowaard voor eventjes het eindpunt van de lijn Haarlem-Hoorn. Dat werd dus Haarlem-Heerhugowaard. En dat kon prima, want station Heerhugowaard heeft een derde spoor dat kon worden gebruikt om te keren. Nog wel. Spoorbeheerder ProRail wil het spoor schrappen; “mijn klomp brak,” aldus een buurtbewoner.
Die buurtbewoner is Maurits Kortenhoeven, een frequent gebruiker van de spoorlijn en als bewoner van een appartementencomplex bij het station ook een vaste toeschouwer van het station en de treinen. “Ik ben wel een treinspotter ja. Er is hier genoeg leuks te zien.”
Het schrappen van spoor 3 is volgens hem een heel slecht idee. “Je hebt dat spoor nodig, dat bleek wel vorig weekend. Maar ook bij andere calamiteiten.” Zonder keerspoor zou de trein vanuit Haarlem niet verder zijn gereden tot Alkmaar, denkt hij. Dat zou betekenen dat Heerhugowaard bij werkzaamheden belangrijke verbindingen mist. En dat is toch wel een probleem voor een station dat een gemeente van bijna 100.000 inwoners bedient.
ProRail reageert dat het spoor in de gewone dienstregeling eigenlijk niet gebruikt wordt; het is overbodig. “Maar de extra wissels die nodig zijn voor zo’n extra spoor werken wél vertragend,” zegt Jeroen Wienen van ProRail in een korte reactie aan Dijk en Waard Centraal. Wat in Heerhugowaard gebeurt is onderdeel van een nationaal plan. Overal in Nederland probeert ProRail zulke overbodige wissels weg te werken, naar het voorbeeld van de Japanse spoorwegen.
Kortenhoeven is bekend met die plannen. “Ze hebben dat ook bij Utrecht Centraal gedaan en daar werkt dat erg goed. Maar voor Heerhugowaard is het juist een slecht idee.” Kortenhoeven wijst op de noodzaak van ‘redundantie’: op het eerste oog overbodige infrastructuur is toch nuttig, omdat je zo flexibeler bent bij calamiteiten. “Je kunt alles wel opruimen, maar soms is het juist heel goed om iets te behouden, je bent dan later heel blij dat je het nog achter de hand hebt.”
Het argument dat de wissels vertragend werken wijst Kortenhoeven van de hand. “Ik weet dat ze dat zeggen, maar in dit geval is dat onzin. Ze halen wissels weg waar je met 80km/u overheen mag. Maar een klein stukje verder laten ze wissels liggen met een beperking van 60km/u.”
In de toekomst gaat er het nodige veranderen op het Noord-Hollandse spoor, weet Kortenhoeven. “Er moet elke 10 minuten een trein gaan rijden tussen Alkmaar en Amsterdam. Maar Heerhugowaard? Ik heb een beetje het gevoel dat we worden afgewaardeerd.” En dat is wrang voor wie praktisch naast station Heerhugowaard woont. “De stad groeit. We willen dat er meer mensen met de trein gaan, want dat is duurzamer. Maar op deze manier jaag je ook mij gewoon de auto weer in.” (foto: gemeente Dijk en Waard)