De provincie heeft een nieuw bestuur. En dat heeft uiteraard ook impact op onze regio. Zo wordt er in het akkoord, dat hier is na te lezen, expliciet gesproken over de N9 en de Alkmaarse Ring: die moeten beter en daar gaat de provincie dus werk van maken. Verder komt de aansluiting van Heiloo op de A9 aan de orde. Maar ook ‘tussen de regels’ is er genoeg regionaal aan het provinciale akkoord.
Al langer ligt er in een doelstelling om tot 2030 184.000 extra woningen te bouwen. Om dat te halen moet het tempo flink omhoog, schrijft mediapartner NH Nieuws, die het akkoord uitploos. De doelstelling van 184.000 woningen blijkt niet haalbaar door alleen binnenstedelijk te bouwen. Dus mag er onder voorwaarden buiten dorps- en stadsgrenzen gebouwd worden, zoals in Stompetoren.
Het verkeer over de weg krijgt de nodige aandacht in het akkoord. Niet alleen de N9 en de Alkmaarse ring, maar ook de A9 komt voorbij. Die autosnelweg krijgt de felbegeerde aansluiting met Heiloo. Verder komt er een verbinding met de A8, die ook voor forensen uit onze regio van betekenis kan zijn. Ook het openbaar vervoersnetwerk moet worden verbeterd. Met name in het landelijk gebied en kleine kernen. Daar moeten ook meer nachtbussen van en naar uitgaanslocaties voor jongeren komen.
De aanpak van stikstof leek op voorhand een ingewikkelde discussie te worden. Met name BBB en GroenLinks staan daarin lijnrecht tegenover elkaar. De oplossing lijkt te zijn gevonden door in het akkoord nog geen uitspraken te doen over jaartallen. Het onteigenen van boerenbedrijven was voor BBB een no-go. Volgens de nieuwe coalitie is het deze collegeperiode van vier jaar ook niet aan de orde en ‘spannen we ons tot het uiterste om dat te voorkomen’. Het mag dus wel, maar alleen het terugdringen van de stikstofuitstoot is niet voldoende om tot onteigening over te gaan.
Het platteland moet niettemin groener. Wel wordt gekeken hoe agrarische bedrijven verduurzaamd kunnen worden. “Er zal altijd ruimte zijn voor een sterke, duurzame en innovatieve landbouw die gezond en betaalbaar voedsel produceert.” Het verbinden van natuurgebieden moet met het afmaken van het Natuurnetwerk Nederland (NNN) gerealiseerd in 2029. Al wordt ook gemeld dat er sommige gevallen een andere eindtermijn kan worden gesteld.
In 2030 moet een CO2-reductie van 55 procent worden gehaald. Duurzame energie is daarom noodzakelijk. Windmolens op zee hebben de voorkeur, maar ook op land zullen ze nodig zijn, zo valt te lezen. Als het om zonne-energie gaat moet die vooral van panelen op daken komen. Daardoor zouden grootschalige zonneweides niet nodig zijn. “We zijn zeer terughoudend met het realiseren van zonneweides op hoogwaardige landbouwgrond.”
De provincie wil extra aandacht voor de regio. Zo krijgt iedere gedeputeerde een eigen regio toegewezen waarbinnen die dan ook het eerste aanspreekpunt wordt. En om de verbinding te maken tussen politiek en inwoners, en stad en land wordt er een jaarlijkse bijeenkomst met eigen streekproducten georganiseerd.
Tot slot de opcenten, onderdeel van de wegenbelasting. Iets waarbij altijd werd gezegd dat die in Noord-Holland de laagste was van alle provincies in Nederland. Dit jaar was het bedrag 156 euro. Dat wordt straks ongeveer twee tientjes duurder en komt op zo’n 178 euro uit. De coalitie zegt de extra inkomsten nodig te hebben om alle opgaven te realiseren. En ondanks deze verhoging blijven de opcenten in onze provincie daarmee nog steeds de laagste van Nederland.