Het is al jaren een begrip in de Kop van Noord-Holland: de Langedoikermarkt. Ondanks het grote succes gaat de markt er dit jaar heel anders uitzien. Live-entertainment, straattheater en ook meer plekken voor verkopers. Nick Hazewinkel is al vanaf januari bezig met de voorbereidingen. “Maar ik doe het natuurlijk niet alleen”, vertelt hij aan Dijk en Waard Centraal.
Het is maandagmiddag als we spreken met de Langedijkse marktmeester. “We hebben een team van organisatoren. Kim, Linsey, Ina en ook niet te vergeten: de tientallen vrijwilligers.” Al vanaf 1980 is de markt een begrip in de Kop van Noord-Holland. Eerst onder de naam Broekermarkt en vervolgens werd het Langedoikermarkt. “De laatste acht jaar houden wij ons bezig met het evenement. Het is steeds weer een groot succes, maar we doen daar dan ook alles aan.”
Vorig jaar werd de markt geopend door burgemeester Maarten Poorter, de eerste kroonbenoemde burgervader van Dijk en Waard. “Dat was wel erg bijzonder hoor. Het eerste officiële werkbezoek van de nieuwe burgemeester was aan ons evenement.” Maar: “We hebben ook nagedacht over wat beter kan.” Hazewinkel en zijn team evalueren de markt namelijk elk jaar. Wat ging er goed? Wat was leuk? En vooral ook: wat kan beter? “Afgelopen editie kwamen we tot de conclusie dat we het wel anders zouden willen. En ja, toen zijn we aan de slag gegaan.” (tekst gaat verder onder de foto)
Dit keer staat de markt gepland op zaterdag 19 augustus. Om precies te zijn: van 10:00 tot 16:00 uur. De Langedoikermarkt 2023 wordt uitgebreider: meer plekken voor verkopers, live-entertainment en een heus straattheater. “Het gaat dit jaar meer om de beleving. Het wordt niet alleen een markt, maar heeft ook wat weg van een attractiepark. Op de Beatrixstraat komt bijvoorbeeld een heuse kinderkermis. Met trampolines, springkussen en je kan je laten schminken.” Maar ook is er een mixieband en een andere bijzondere gast: “TikTokker Carmen van Weersel komt uitleg geven over hoe je verantwoord TikTok-dansjes kan doen. Ze heeft bijna tweehonderdduizend volgers, dus kan daar zeker wat over vertellen. Ik denk dat heel veel mensen daar behoefte aan hebben. TikTok is een bekend fenomeen en brengt net als andere sociale media niet alleen maar positiviteit.”
Kortom: de Langedoikermarkt 2.0. Maar zal de markt daardoor niet volledig onherkenbaar zijn voor de vaste bezoekers? “Nee, zeker niet”, reageert Hazewinkel snel. “De basis – namelijk de markt – blijft hetzelfde, maar alles daaromheen is anders. Het evenement blijft om de sociale verbindingen gaan. We willen enthousiasme in de wijken krijgen.”