Wie geholpen wil worden bij het Dijk en Waardse Sociaalplein moet geduld hebben. Volgens de lokale BVNL-fractie moeten inwoners met vragen over bijvoorbeeld de financiën of het werk soms urenlang wachten. De gemeente Dijk en Waard erkent het probleem en voert gesprekken om de dienstverlening uit te breiden.
Even naar het gemeentehuis om meer te weten te komen over bijvoorbeeld uitkeringen of wonen. Het is een laagdrempelige manier om informatie in te winnen. De ervaring leert dat medewerkers in zo’n 85 procent van de gevallen kunnen helpen. En het concept is een succes: recent werd de tweede vestiging van het loket geopend. Vanaf september kunnen ook inwoners terecht in De Binding in Zuid-Scharwoude. Elke dinsdagochtend tussen 09:00 en 12:00 uur. Daarnaast is daar Het Sociaalplein in Heerhugowaard: dagelijks tussen 14:00 en 17:00 uur. Maar dat is volgens BVNL niet genoeg. Fractievoorzitter Carmen Bosscher hoort verontrustende berichten van inwoners. “Er is een grotere behoefte aan de dienstverlening. Er is in Heerhugowaard maar één medewerker beschikbaar. Veel inwoners moeten wachten. Er wordt niet op afspraak gewerkt, waardoor er geen garantie is op ondersteuning.”
Het college van burgemeester en wethouders laat weten dat de situatie waarschijnlijk binnenkort verbeterd wordt. “We zijn in gesprek met onze netwerkpartners over hoe we de dienstverlening kunnen optimaliseren en uitbreiden.” Het is niet duidelijk wanneer concrete plannen voor Het Sociaalplein worden doorgevoerd.