De nieuwe boot van KNRM-station Egmond komt er echt – maar het duurt wel even langer. Tests met het ‘prototype’ hebben uitgewezen dat het innovatieve ontwerp op details kan worden verbeterd en dat gaat dus ook gebeuren. In de werf in Hoorn wordt hard gewerkt aan het nieuwe vaartuig, dat de redders van Egmond nog effectiever moet maken. De oplevering stond gepland voor februari 2024, maar zal nu zo’n twee maanden later zijn.
De KNRM volgt het bouwproces op de voet, bevestigt Henk Biesboer van reddingstation Egmond als Streekstad Centraal hem spreekt. “Niet dat we daar elke dag binnenlopen, dat niet. Maar we zijn wel met zijn allen bij de kiellegging geweest.” Dat moment markeert het begin van de scheepsbouw. “Eigenlijk is het gek dat we het nog steeds de kiellegging noemen”, vult Biesboer nog aan. “De boot heeft eigenlijk geen kiel, er zit namelijk geen langsbalk in.” (tekst gaat door onder de foto)
Het typeert het ontwerp van de nieuwe reddingboot. Scheepswerf Habbeke in Hoort bouwt aan een de nieuwe generatie reddingboten. Een eerste bouw werd al uitgebreid getest door de verschillende reddingstations in Nederland. Ook in Egmond werd een paar dagen met het prototype gevaren. Uit de testfase kwam naar voren dat de bekabeling aan boord beter kan. Ook was meer ruimte rondom de motoren wenselijk, zodat er in de machinekamer eenvoudiger onderhoud kan worden gepleegd.
“De boot heeft ook geen echte mast”, vertelt Biesboer nog. Traditioneel wordt bij boten een muntje onder de mast geplaatst, een brenger van geluk. Maar zonder mast gaat zoiets natuurlijk niet. “Het muntje zit nu in een speciaal bakje, op het dwarsschot van de machinekamer”, weet Biesboer. Met dat ene muntje én de revisies die nu worden doorgevoerd is de toekomstige reddingboot verzekerd van een behouden vaart.