In een paar uur tijd vliegen er ruim honderd vliegtuigen over zijn huis. Hugo Timmer uit Heiloo wordt er gek van. Nu de voorgenomen krimp van Schiphol voorlopig niet doorgaat, is voor hem de maat meer dan vol. In een brief aan de nieuwe regering vraagt Timmer om andere beleidskeuzes. “Het werd ons beloofd, maar we zijn weer belazerd.”
In 3,5 uur 150 vliegtuigen, telde de Heilooënaar. En het worden er voorlopig echt niet minder, want de krimp van Schiphol met 40.000 vluchten per jaar is van de baan. Demissionair minister Harbers van Infrastructuur schortte dat plan op na kritiek van de Europese Unie en de Verenigde Staten. Volgend jaar mogen er dus weer 500.000 vluchten via Schiphol reizen. “Er zijn allemaal klimaatplannen, maar als er dan een serieus plan ligt om de uitstoot te verminderen, gaat Brussel dwarsliggen en krijgt de minister slappe knieën”, stelt Timmer tegen mediapartner NH. “De procedures zouden niet goed zijn doorlopen. Ik begrijp er niets van.”
Het is voor Timmer de ‘grote maar’ van wonen in Heiloo. “Toen ik hier in 2005 naartoe verhuisde, vloog er veel minder vliegverkeer over. De geluidsoverlast was negentig procent minder dan nu. Ik heb een fijn huis en een tuin, maar ik word gestoord van de herrie door steeds lager vliegende toestellen. Een buurvrouw die hier anderhalf jaar geleden voor haar rust kwam wonen, heeft enorme spijt van de verhuizing. Daar vliegen ze echt pal over haar huis.”
Van de 500.000 vanaf Schiphol vluchten gaat bijna de helft, zo’n 220.000 vluchten, over Noord-Holland, weet Timmer. Toestellen van en naar de Zwanenburgbaan vliegen op zo’n 900 meter hoogte over zijn woning. en als de vliegtuigen via de Polderbaan gaan, komen ze op 600 meter hoogte over. Nachtvluchten gaan alleen via de Polderbaan. “Dan vliegen ze hoger, met minder motorvermogen”, zegt Timmer. “Het kan dus wel. Toch heb ik ‘s nachts altijd het raam dicht en doe ik oordoppen in, anders word ik steeds wakker.” Timmer stelt voor om ook overdag hoger te vliegen: “Dat is ook beter voor het milieu, want hoe lager er gevlogen wordt, hoe hoger de uitstoot. Over die uitstoot betalen ze geen belasting, verschrikkelijk toch?”
Wat Timmer stoort is de ‘hubfunctie’ van Schiphol. De luchthaven wordt onder meer gebruikt als een soort overstapstation voor internationale reizigers. Voor de reisbehoefte van Nederlanders en bezoekers van ons land zijn zoveel vliegtuigen niet nodig: “Door het aantal vluchten te verlagen tot 275.000 per jaar kunnen we alle Nederlanders nog steeds prima met de wereld verbinden. Voor zowel werk als vakantie, hebben onafhankelijke economen becijferd.” En dus moet de hubfunctie op de helling, vindt Timmer: “De onzinnige hub van KLM moet dan flink worden gesnoeid. Veertig procent van de reizigers zijn overstappers vanuit Azië en Amerika, die in de hub op een volgende vlucht wachten.” De vluchten die na de krimp overblijven, moeten vervolgens eerlijker worden verdeeld over de vijf banen.” (tekst gaat door onder de afbeelding)
In de lokale politiek en de Provincie Noord-Holland is de Heilooënaar teleurgesteld, hij voelt zich niet gehoord. “Ze hebben schijt aan ons. Je ziet de fijnstof op deurposten en kozijnen liggen, maar Heiloo kan niets doen, die verschuilt zich achter de BUCH en politiek Den Haag.” En dat terwijl andere problemen, zoals de wooncrisis, volgens Timmer óók kunnen worden opgelost als Schiphol krimpt. “Het staat nieuwbouw in de weg. Toch jast demissionair minister Van der Wal er onlangs weer een natuurvergunning voor 500.000 vluchten doorheen. Daarvoor heeft de luchthaven stikstofrechten van gestopte boeren opgekocht. Dat is het verneukeratieve van de politiek. KLM is er voor Nederland, niet andersom. Nieuwe regering, ik reken op u.”