Er wordt veel over gesproken, maar voorlopig blijft het bij woorden en moet Heiloo het nog zonder eigen aansluiting op de A9 stellen. De plaatselijke CDA-fractie stelde raadsvragen over de voorgang van het project. Uit de beantwoording blijkt dat er op de korte termijn nog geen bouwwerkzaamheden te verwachten zijn, maar dat de gemeente wel door wil met het plan.
“Minstens 5 jaar”, stelde het CDA in zijn vragen aan het college. Zo lang zou het toch wel moeten duren. Het college voegt daar nog wat extra tijd aan toe: “Volgens de laatste planning wordt de aansluiting A9 in 2030 opengesteld.” Eerder dit jaar werd als jaartal nog 2029 genoemd. Maar, zegt het college, het is wel het voornemen om te onderzoeken of dat niet toch wat eerder kan. ‘Tijd winnen’ is de opdracht.
Als de aansluiting op de A9 uiteindelijk wél een feit is, betekent dat een grote verandering voor het dorp. De verkeerssituatie wordt dan in feite omgedraaid. Automobilisten zullen in de toekomst koers zetten naar de aansluiting A9, dus de ochtendspits gaat die kant uit; en ‘s middags komt het verkeer ook vanaf die aansluiting het dorp weer in. Vanuit die gedachte blijft Heiloo de komende jaren investeren in de infrastructuur in het dorp zelf: “Belangrijk onderdeel daarvan is de knip in de Kanaalweg”, brengt de gemeente in herinnering. Ook wordt er gewerkt aan de Ypesteinerlaan.
De voorbereidingen hebben een kostenplaatje. De bouwwerkzaamheden in het dorp kosten ‘tussen de 1 en 1,5 miljoen euro’ en op de langere termijn zal er jaarlijks een ton extra nodig zijn voor de verkeersmaatregelen in Heiloo. Maar andere projecten kosten meer, vult de gemeente aan. En dat zijn projecten die ook zeker zijn. Over de aanpassingen die de gemeente wil gaan doen voor de toekomstige aansluiting van de A9 moet de gemeente wederom zeggen: “Over het tijdstip van realisatie is nog geen duidelijkheid.”