“Hé, schatje, ga je mee naar een feestje? Hé! Psst!” Straatintimidatie staat sinds 2021 hoog op de agenda van de gemeente Alkmaar. Er zijn al meerdere campagnes gevoerd, maar bij het meldpunt wordt het nog amper gemeld. Nu komt Alkmaar samen met jongerenorganisatie Straatgeluid met een videocampagne. “Is dit de oplossing? Nee, maar nu spreken we jongeren wel aan op hun eigen verantwoordelijkheid.”
Straatintimidatie neemt al jaren toe, merkte ook Jerrol Lashley van Straatgeluid. “Op een gegeven moment dachten we, hier moeten we iets mee.” Toen kwam het idee voor de video, geïnspireerd op een Londense campagne genaamd ‘Have a word’, waarin de nadruk wordt gericht op elkaar aanspreken. “Dat sprak ons zó aan, want wij geloven in preventie, juist vanuit de jongerencultuur zelf”, vertelt Lashley aan Streekstad Centraal. “Na een pitch bleek de burgemeester er hetzelfde over te denken.” De campagne ‘Wat doe jij als je straatintimidatie ziet?’ was geboren. (tekst loopt door onder foto)
Alkmaarse jongeren spelen de hoofdrol in de video, gemaakt door Straatgeluid en de gemeente Alkmaar. Hierin is een groep jongens te zien, die op de Alkmaarse Paardenmarkt een meisje lastigvalt. Één van de jongens twijfelt of hij er iets van moet zeggen, en besluit dit uiteindelijk toch te doen.
Lashley merkt nu al, een week na de lancering, dat het filmpje effect heeft. “Het is al meer dan 15.000 keer bekeken op TikTok. De jongeren die meededen worden aangesproken, op school, overal waar ze komen. De comments staan vol met ‘Vanmorgen is het mij ook weer overkomen, in de trein.”
Maakt dat een einde aan straatintimidatie? Nee. Maar zo plant je wel het zaadje, volgens de jongerenwerker. “En proberen we de norm te beïnvloeden. Als een jongere zo’n filmpje heeft gezien heb je een grotere kans dat als ze straatintimidatie zien gebeuren, het besef komt: dit is niet oké, ik zeg er iets van.”
VVD-raadslid John van der Rhee is de aanjager voor meer aandacht voor straatintimidatie in Alkmaar. Zelf zag hij de ernst pas goed in, toen hij van zijn drie dochters hoorde hoe zij geïntimideerd werden. Van der Rhee kaartte het in 2021 aan bij de gemeente, wat resulteerde in een ‘Rotterdamse aanpak’: een lokaal verbod op straatoverlast, het Meldpunt Straatintimidatie en de start van verschillende campagnes. En nu dus ook de video.
Van der Rhee geeft toe: “Het is beter dan de vorige campagne, waar ze posters in het straatbeeld brachten. Dit is ieder geval zelf door jongeren gemaakt.” Maar Van der Rhee mist iets heel belangrijks in de video, zegt hij. “Een duidelijke vermelding van het meldpunt. Wat doe je nou als je dit meemaakt, als je dit ziet?”
Te weinig mensen maken nog gebruik van het meldpunt, vindt Van der Rhee. Sinds de lancering ervan in oktober 2021, zijn er nog maar 63 meldingen gemaakt. Terwijl het probleem veel groter is. “Prominente aandacht voor dat meldpunt, daar heeft de gemeente nog stappen te zetten”, vindt het raadslid. “Bij wijze van spreken zetten ze het op de eerste pagina van hun website, of kunnen mensen het via de app melden. Het móet toegankelijker. Alleen als er gemeld wordt, krijgen we zicht op wat er gebeurt en wie het doet.”