Zeven weken geleden is ze begonnen als plaatsvervangend ombudsman in de gemeente Alkmaar. Dat mag ‘nog maar net begonnen’ heten. Toch mag haar carrière meteen in de volgende versnelling want de ‘echte’ ombudsman maakt door omstandigheden per direct plaats voor haar. Irith Kist draagt het stokje over aan de 49-jarige Anneke Wezel uit Schoorl. “Ik wil mijn bijdrage leveren aan een goede behandeling van inwoners door de overheid.”
Anneke heeft een lange carrière achter de rug als jurist en was officier van justitie in Alkmaar. Maar de zaken die ze het eerste noemt als haar wordt gevraagd om mijlpalen uit haar loopbaan, komen uit haar praktijk als sociaal advocaat. Ze stond slachtoffers van de toeslagenaffaire en van andere overheidsdwalingen bij. Maar ze werkt soms ook nog voor gemeenten: “Zo ken ik beide kanten van de medaille.”
Haar grootste successen boekte ze echter in de Eerste Kamer. Daar kreeg ze voor elkaar dat slachtoffers in strafzaken rechtsbijstand en spreekrecht tijdens de zitting kregen. Ook maakte ze naam in het tv-programma Kassa met een model-bezwaarschrift voor mensen die veel meer belasting moesten betalen over hun vermogen dan ze rente ontvingen.
In al die rollen valt het haar op dat de overheid een heel andere taal spreekt dan de meeste inwoners: “Ik zie hoe moeilijk het doorgaans is om met de overheid te communiceren, en hoe mensen daardoor vastlopen. Ik hoop als ombudsman de brug te slaan tussen de inwoners en de gemeentelijke diensten.” (tekst gaat door onder de foto)

Voorheen viel Alkmaar onder de landelijke ombudsman. Op aandringen van de gemeenteraad heeft Alkmaar sinds 1 januari een eigen ombudsman gekregen. “De Nationale Ombudsman zit op afstand. Een eigen ombudsman kan beter betrokken zijn bij de inwoners. Ik woon dan wel in Schoorl, maar ik doe mijn boodschappen in De Mare en ik ben vaak bij Podium Victorie te vinden. Mensen kunnen me daar altijd aanspreken.”
Ze weet niet hoeveel klachten de Nationale Ombudsman jaarlijks behandelde uit Alkmaar. Ze hoop dat het er slechts een handvol zijn. Maar ze hoeft niet op klachten te wachten van inwoners. Ze kan ook zelf zaken gaan onderzoeken die haar opvallen of in het nieuws zijn gekomen: “Je kan op eigen initiatief adviezen geven hoe de gemeente zichzelf kan verbeteren.”
Wezel verheugt zich op de nieuwe baan. “Ik zie het als de taak van de overheid om de eigen inwoners goed te behandelen.” Zij begint deze week in de nieuwe nevenfunctie, maar ze moet nog wel even kwartier maken. “Het is geen fulltime baan.” Mensen die contact zoeken met de gemeentelijke ombudsvrouw mogen haar altijd aanspreken bij supermarkt of Victorie, maar wie haar daar niet treft, kan een mailtje sturen naar ombudsman@alkmaar.nl.