“Het Groene Veem is altijd al een beetje stout geweest. Het verbaast me niks dat de Zware Jongens voor het groene veem kozen.” Kaasvader Willem Borst kreeg vrijdag tijdens de kaasmarkt het eerste nummer onder ogen van een speciale editie van weekblad Donald Duck. Het blad staat in het teken van een bezoek van de familie Duck aan Alkmaar. De zware jongens vermommen zich ondertussen als kaasdragers en proberen zo een gouden kaas te bemachtigen. Als dat maar goed afloopt…
Directeur Ger Welbers van Alkmaar Marketing is reuze trots dat het is gelukt om het vrolijke weekblad te interesseren voor een Alkmaar-editie. Volgens hem helpt dit om de boodschap voor het voetlicht te brengen dat Alkmaar de moeite waard is om te bezoeken. “Het aantal bezoekers uit Nederland aan Alkmaar is vorig jaar met 39% gestegen. Dit soort promoties versterken het beeld van Alkmaar als aantrekkelijke bestemming voor een stedentripje.” Volgens hem is er niet betaald voor de stadspromotie in stripvorm. (tekst gaat verder onder de foto)

Aan het Alkmaarse avontuur is ongeveer een jaar gewerkt. Het nummer verschijnt in een oplage van ruim 200.000 exemplaren. Wethouder Jasper Nieuwenhuizen, die vrijdag de redactie van de Donald Duck ontving op de kaasmarkt, hoeft niet naar de winkel om een exemplaar te kopen. Net als veel andere Nederlanders heeft zijn gezin een abonnement op de Donald Duck. “Ik ben ontzettend benieuwd welke avonturen Donald Duck beleeft in Alkmaar. Uiteraard met Kwik, Kwek en Kwak, Guus Geluk en de zware jongens”, vertelt Nieuwenhuizen terwijl hij samen met de kaasvader de Donald Duck doorbladert. (tekst gaat verder onder de foto)

Tijdens een klopjacht op een gouden kaas komen de zware jongens langs veel bekende plekjes in Alkmaar, die zeer herkenbaar zijn, zoals het Waaggebouw en de Accijnstoren. “We hebben ons heel goed verdiept in de geschiedenis van Alkmaar en de historie van Alkmaar,” vertelt Ferdi Felderhof, hoofdredacteur van de Nederlandse Donald Duck. Kaasvader Willem Borst kan dat bevestigen. In de eerste opzet die hij onder ogen kreeg, hoefde hij heel weinig te corrigeren. Met “kijk eens hoe ik vereeuwigd ben”, toont hij trots het inkijkexemplaar. (tekst gaat verder onder de foto)

Maar het imago van Donald Duck wordt streng bewaakt vanuit het Californische hoofdkantoor van de Walt Disney Company. Het citytripje van Donald Duck moest daarom eerst worden voorgelegd aan de Amerikanen. “Los van enkele details hadden die eigenlijk helemaal niets aan te merken op het verhaal. Ze kenden de kaasmarkt nog niet daar, maar lieten zich graag bijpraten”, vertelt Felderhof.
Zelf is hij nu ook beter op de hoogte van de Alkmaarse folklore: “Door het voorwerk had je je al wel een beeld gevormd. Maar als je hier dan staat en al die mensen ziet, dan is het toch wel heel imponerend.” (tekst gaat verder onder de foto)

Veel scholen waren vrijdag dicht vanwege Goede Vrijdag. Daardoor waren er veel kinderen te zien voor en achter de dranghekken op het Waagplein. Zij kregen een kleurplaat van de uitgever. Ook hadden de redacteuren een levensgrote Donald Duck meegekregen, waarmee bezoekers selfies konden maken.
De kinderen Donnie en Dean uit de Alkmaarse wijk Huiswaard zitten op een VIP-plekje vooraan op een bankje, dankzij het feit dat hun ouders bevriend zijn met kaasdrager Mike de Duizendpoot. Van de kaasmeisjes kregen ze al een kleurplaat van de kaasmeisjes. Nu zijn ze heel benieuwd naar de Alkmaarse Donald Duck. (tekst loopt door onder de foto)

Toch moet iedereen nog enkele dagen wachten. Het speciale nummer ligt vanaf donderdag in de winkels. Hij beseft dat veel Alkmaarders wel benieuwd zullen zijn hoe hun stad er van af komt. “Ik heb gevraagd of de verkooppunten in deze regio wat meer exemplaren dan normaal kunnen krijgen”, besluit hoofdredacteur Felderhof.