Wij, de maatschappij, doen er steeds vaker een beroep op: vrijwilligers. De almaar groeiende vraag naar ‘handjes’ en de wensen die vrijwilligers op hun beurt hebben, zorgt ervoor dat vraag en aanbod elkaar niet altijd even makkelijk weten te vinden. Om dat makkelijker te maken hebben Heiloo en Uitgeest al jaren een VIP, een Vrijwilligers Informatie Punt. Bergen en Castricum volgen binnenkort.
“Uiteindelijk moet dat leiden tot één VIP voor de hele BUCH. Die is er eigenlijk al, maar dat moet nog geformaliseerd worden”, zo laat coördinator Sander Visser aan Streekstad Centraal weten. De vier VIP’s moeten er voor zorgen dat de organisaties die vrijwilligers nodig hebben en de vrijwilligers zelf, elkaar makkelijker kunnen vinden. “En natuurlijk daarna kunnen behouden”, vult Visser aan. (tekst loopt door onder de foto)

“We geven ook echt dingen mee aan organisaties. Dat het goed is om af en toe een gesprekje met zo’n vrijwilliger te hebben, het comfort binnen de organisatie voor elkaar te hebben.” Maar hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de vrijwilligers vertelt Visser enthousiast. “We proberen de match zo makkelijk mogelijk te maken en trainen de vrijwilligers bijvoorbeeld op onderwerpen die voor een organisatie van toegevoegde waarde zijn.”
De maatschappij vergrijst, en daarmee zou het aantal (gepensioneerde) vrijwilligers groter moeten worden. Maar tegelijkertijd zijn we ook actiever, reizen we meer en zijn meer hobbies door nieuwe techniek bereikbaar(der) geworden. Dat en de groeiende vraag maakt dat de vrijwilliger bovendien iets te kiezen heeft. Toch is het volgens Visser niet zo dat vrijwilligers nu kritischer zijn.
“Wat we wel merken is dat het lastiger wordt om bijvoorbeeld vrijwillige bestuursfuncties in te vullen. Dan gaat het vaak om regelmatig terugkerende verplichtingen en dat vinden mensen dan toch moeilijker. We raden die organisaties aan om vrijwilligers op projectbasis aan zich te binden en dan pas te vragen of ze iets voelen voor bijvoorbeeld zo’n bestuursfunctie.”