ALKMAAR – In het nieuwe wooncomplex aan het Jaagpad, vlak naast het Schermereiland, groeit de onvrede over de parkeersituatie. De bewoners van het Linnenhof, het eerste opgeleverde gebouw van het project, ontdekken na hun verhuizing dat zij géén parkeervergunning voor het Schermereiland kunnen aanvragen.
Hun auto’s moeten nu honderden meters verderop geparkeerd worden, in een gebied waar de vierwieler wèl mag staan. Vaak op druk bezette of slecht verlichte locaties. Bezoekers kunnen kiezen tussen honderden meters lopen of voor bijna 30 euro een dagkaart kopen en in de buurt te parkeren. Iets daartussenin – bijvoorbeeld maar een uurtje parkeren – is niet mogelijk.
Jesse en zijn vriendin Marijke kregen eind vorig jaar de sleutel van hun nieuwe woning in complex Linnenhof. Het complex bestaat uit 49 sociale huurwoningen. Het is opgeleverd samen met de hoogbouw aan het kanaal. Die kopers en huurders konden een plek voor hun auto in de parkeergarage kopen of huren. Huurders zoals Jesse en Marijke konden een parkeerplek huren, maar door een tekort dat nog niet opgelost is, zijn er niet voldoende huurparkeerplekken. (tekst gaat verder onder de foto)

Even was er opluchting toen er nieuwe parkeerplekken werden aangelegd. Maar tot grote verbazing en frustratie werden de nieuwe plekken direkt bij het aangrenzende vergunninggebied getrokken. Niet beschikbaar dus. Ze mogen er naar kijken, maar hun auto mogen ze er niet parkeren. De buren in de Scheepsjagerstraat mogen dat wel. Daar begint het vergunninggebied Schermereiland. Zij betalen voor de vergunning minder dan een tientje per maand.
Jesse en Marijke wonen pal boven een parkeergarage die bij het complex hoort waar ze in wonen. Maar voor de 49 huurwoningen zijn niet genoeg parkeerplekken beschikbaar. “Er is een loting. Als je tot de gelukkigen behoort, mag je een garageplek huren voor 95 euro per maand”, zo vertelt Jesse.
Ook deze week wordt weer geloot welke bewoners komende periode in de garage mag parkeren. Wie achter het net vist of geen 95 euro voor parkeren kan betalen, zet de auto dan maar in de berm langs de Schermerweg. Maar helaas, daar geldt sinds kort een parkeerverbod. En de gemeente heeft al laten weten vanaf komende maand te gaan handhaven en bekeuren. (tekst gaat verder onder de foto)

“Mij rest niets echt niets anders dan de auto elke dag enkele honderden meters verderop te parkeren. Op bedrijventerrein Oudorp, daar mag mijn auto wel staan”, vertelt Isabelle, die ook in het Linnenhof woont. Een stuk verder dan de norm die de gemeente hanteert voor een ‘acceptabele loopafstand tussen woning en parkeerplek’ op straat. In dit gebied geldt 150 meter als acceptabel, zo bevestigt de gemeente.
Maar er is een lichtpuntje. Volgens Bart Righarts, directeur van het bedrijf dat de woningen en de parkeergarage verhuurt, is het tekort aan garageplekken een tijdelijk probleem. “Als het volgende complex met parkeergarage wordt opgeleverd langs het Jaagpad, zijn er meer dan voldoende parkeerplekken voor de bewoners. Er is dan zelfs een overschot voor de bewoners van toekomstige nieuwbouw.”

Het huidige probleem zit volgens hem vooral bij het besluit van de gemeente om nu al vergunningparkeren in te voeren op het Schermereiland. “De nieuwbouw is nog niet klaar en langs de Schermerweg kan niet geparkeerd worden door de bouwwerkzaamheden. Het is verkeerd gegaan doordat de gemeente niet kon wachten om vergunningparkeren in te voeren tot de nieuwbouw aan het Jaagpad klaar was.” Volgens hem waren de randen van het gebied voor vergunningparkeren op Schermereiland nog niet bekend toen er werd geadverteerd voor de huurwoningen.
Dus toen eind 2024 de eerste appartementen werden opgeleverd, werd bij het tekenen van de huur- of koopovereenkomst over vergunningparkeren niets vermeld. Veel bewoners gingen er daardoor van uit dat zij, net als buren aan de overkant, een vergunning voor het Schermereiland konden aanvragen. Pas na de sleuteloverdracht bleek dat hun adres net buiten het vergunningengebied valt. (tekst gaat verder onder de foto)

Bart Righarts bevestigt dat. Maar volgens hem was het bij het tekenen van het huurcontract wel duidelijk dat er geen parkeerplaats bij de huurwoning kon worden geboden: “We mogen bij de sociale huurwoningen maar tot op zekere hoogte extra betaalde services bieden.” Wordt er ’teveel’ verplicht, dan verliest de woning het label ‘sociale huurwoning’.
Volgens hem zijn er maar een beperkt aantal bewoners dat nu niet in de garage kan of wil parkeren en gaat de onvrede nu vooral over het niet kunnen krijgen van een parkeervergunning voor het Schermereiland: “Daar moet de gemeente een oplossing voor bieden. Maar wij denken graag mee, want wij vinden het ook een vervelende situatie.” (tekst loopt door onder de foto)

De gemeente stelt dat momenteel een aantal nabije, tijdelijke oplossingen worden geboden. “Zo kan er geparkeerd worden aan de Edisonweg, de Marconistraat en de Alexander Flemingstraat. Na afronding van de tweede helft van de ontwikkeling, inclusief parkeerkelder, zal het parkeren zich verspreiden.”
De gemeente geeft geen antwoord op de vraag waarom de huurders van complex Linnenhof geen vergunning kunnen aanvragen voor de parkeerplaatsen in de straat waar ze op uitkijken. (tekst gaat verder onder de foto)

Ondertussen kijken de bewoners met spanning naar 1 september, de datum waarop de aangekondigde handhaving ingaat. Tot die tijd wordt parkeren op sommige plekken nog gedoogd, maar daarna riskeren overtreders een bekeuring of wegslepen van hun voertuig.
Voor nu hopen de bewoners dat gemeente, ontwikkelaar en verhuurders alsnog gezamenlijk naar een oplossing zoeken. “We willen geen uitzonderingspositie, alleen een eerlijke en haalbare regeling. Nu is het alsof we tussen wal en schip vallen.”