De maximumsnelheid op een stuk van de Zeeweg in Bergen aan Zee is vandaag teruggebracht naar 30 kilometer per uur, voorheen mocht je er 50. Wethouder van verkeer Ernest Briët verplaatste eigenhandig de paal en onthulde het nieuwe verkeersbord. Het ceremoniële moment was de aftrap van een reeks aanpassingen in de gemeente Bergen.
De reden dat Bergen aan Zee eerst aan de beurt was is simpel: het is een stukje van slechts 400 meter weg tussen de rotonde aan de Elzenlaan en de kruising met de Paulineweg. “De situatie was eigenlijk al verwarrend hier, want het digibord geeft aan: je rijdt te hard, terwijl je hier nog 50 mocht.” Opmerkelijk genoeg waren er vanuit omwonenden geen klachten over snel rijdend verkeer of onveilige situaties. Volgens de wethouder is het meer anticiperend. (tekst loopt door onder de foto)

Deze eerste maatregel is onderdeel van het mobiliteitsplan dat tussen 2025 en 2035 wordt uitgerold. En er wordt veel aangepakt: “Dit is het begin van een toch wel een revolutionaire omslag in de gemeente Bergen.”, aldus de wethouder. Het plan draait om veiligheid en bereikbaarheid. Daarom worden alle 50 kilometer wegen binnen de bebouwde kom waar geen apart fietspad is 30 kilometer wegen. “Weggebruikers weten dan zodra er fietsers op de weg fietsen: ik mag hier 30.” Dat er zoveel aandacht is voor fietsers is volgens Briët mede te danken aan de Fietsersbond.
De eerstvolgende straat die eraan moet geloven is de Komlaan in Bergen. En daar lieten omwonenden wél van zich horen. “De bewonersvereniging pleit daar eigenlijk al jaren voor en het wordt ook door mensen die er niet wonen gewoon gezien als doorgaande weg.” laat wethouder Briët weten aan Streekstad Centraal. Ook de Herenweg in Egmond aan den Hoef en de Duinweg tussen Bergen en Schoorl worden op termijn 30 kilometer wegen.