Er is weer eens een lichtpuntje in het langlopende dossier van de afslag Heiloo aan de A9. Het miljoenentekort voor de afslag is een stuk kleiner geworden, nu het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat eenmalig 23,1 miljoen euro bijdraagt. Het lost een groot deel van de financiële problemen op. Voorlopig gaat er echter nog geen schop de grond in, omdat de financiën maar een van de vele obstakels zijn.
Ondernemers op bedrijventerrein Boekelermeer lijken dat te beseffen, want zij verwachten niet dat de werkzaamheden snel zullen starten.
“Het eerste wat ik dacht toen ik het nieuws hoorde, is: ‘Eerst zien, dan geloven’”, zegt Pim Westerwal van West Trading, tegen NH, mediapartner van Streekstad Centraal. “Het is wel vaker gebeurd dat er goed nieuws was, maar we hebben nog steeds niks.” Hij vestigde zijn bedrijf al in 2008 op het Heilooër deel van bedrijventerrein Boekelermeer, in de veronderstelling dat de afslag er spoedig zou komen. (tekst gaat verder onder de foto)

Ook Rob van der Wal van verpakkingsbedrijf CiRoPack, gevestigd aan de andere kant van de A9 in Heiloo, houdt zijn verwachtingen laag. “Het geld geeft ruimte om de afslag te realiseren, maar er liggen nog wat hobbels.”
Hij wijst onder meer op de stikstofproblematiek, die er in 2019 voor zorgde dat de Raad van State het bestemmingsplan vernietigde. “Is dat nu geregeld? Want als dat niet snel wordt opgelost, dan vrees ik dat dit geld niet genoeg is.”
Daarnaast maakt Van der Wal zich zorgen over de stijgende bouwkosten. “Ik zou graag van de gemeenten horen hoe ze de rest van het plan dichtgetimmerd hebben. Want ook de bouwkosten zijn sindsdien enorm gestegen. We hebben nu een prachtig bedrag gekregen, maar als men nu niet aan de gang kan, schuift het weer op.”
Inderdaad zijn met de bijdrage uit Den Haag nog niet alle financiële problemen rond de aanleg opgelost, maar de wethouders van Castricum en Heiloo lijken nu in een persverklaring erg optimistisch dat dat zo wel kan lukken. (tekst gaat verder onder de foto)

De plannen voor de afslag bestaan al sinds de jaren 80, maar kwamen nooit echt van de grond. Het dieptepunt was alweer zeven jaar geleden, toen de Raad van State een streep zette door het bestemmingsplan.
De nieuwe afslag is belangrijk voor de regio, want meerdere woningbouwprojecten liggen stil totdat de verbinding is gerealiseerd. In totaal gaat het om zo’n 2.500 woningen. “Er staan zoveel projecten stil die hieraan gekoppeld zijn”, zegt Van der Wal. De aanleg staat de komende vijf jaar nog niet in de planning.
Hij vindt het onbegrijpelijk dat er niet meer vaart wordt gemaakt, zeker nu er in Nederland een groot woningtekort is. “Bij het project Zandzoom liggen bijna 1.300 woningen in de vrieskist. Dat moet gewoon afgemaakt worden, want het is te zot voor woorden dat we zoveel woningen tekort komen.” (tekst gaat verder onder illustratie)

Ook voor bedrijven zou de afslag een grote verbetering betekenen. “Bijna elke chauffeur die bij ons wat aflevert, vraagt wanneer die weg nu eens open gaat”, vertelt Westerwal. “Die zitten ermee. Het kost allemaal extra tijd.”
Van der Wal deelt dat gevoel. “Als de afslag er is, hoeven we niet meer met vrachtwagens door de dorpen te rijden. We rijden tegenwoordig met een elektrische vrachtwagen, maar ik vind het nog steeds belastend voor de bewoners als je daarmee door de straten moet. Als die afrit klaar is, kunnen we direct de snelweg op.”
