Alkmaar verwierf dit jaar de status ‘grootschalige woningbouwlocatie’ en dacht zo toegang te krijgen tot subsidiepotten met totaal 2,5 miljard euro. Vorige week kwam de koude douche. Door de vele aanvragen koos het kabinet ervoor om alleen de gemeenten te bedienen die al langer in de selectie zaten. Extra pijnlijk: vanwege de promotie naar de ‘Champions League’ kon Alkmaar geen aanspraak meer maken op de pot voor ‘gewone’ gemeenten.
Fantastisch nieuws in juni. Alkmaar was een van de vier gemeenten die het predicaat ‘grootschalige woonlocatie’ kregen. Maar de uitbreiding van de selectie vraagt om veel meer dan 2,5 miljard euro en het demissionaire kabinet besloot de vier nieuwkomers buiten te sluiten. Als pleister op de wond krijgen ze totaal 100 miljoen euro uit het ‘Gebiedsbudget’. Alkmaar hoopte op 130 miljoen euro; het is slechts 6,8 miljoen voor woningbouw geworden, met mogelijk later nog eens 18,3 miljoen.
Wellicht komen er in de toekomst wel weer nieuwe subsidiepotjes in Den Haag, maar daar heeft Alkmaar nu even niks aan voor projecten zoals de Heldersetunnel onder het spoor door en de Bestevaerbrug tussen Overdie en Oudorp. Als het Rijk de helft betaalt van de geraamde 80 miljoen en 40 miljoen euro, dan kunnen ze veel sneller aangelegd worden. (tekst gaat verder onder de foto)

Het college van B&W is druk aan het lobbyen om alsnog miljoenen los te peuteren. Immers, niet het demissionaire kabinet heeft het laatste woord, maar de nieuwe Tweede Kamer. Op 19 januari staat het op de agenda. Maar even er vanuit gaande dat de lobby niks oplevert: wat wil de Alkmaarse politiek? Het nieuws is nog vers, maar wellicht hebben partijen er al over nagedacht.
“Nog niet, maar er moet iets gebeuren met de infrastructuur”, stelt BAS-fractievoorzitter Pien Bijl. “Persoonlijk vind ik de Heldersetunnel minder belangrijk dan de Bestevaerbrug. Over die brug wordt al vijftig jaar gediscussieerd en aan die kant van de stad wordt veel bijgebouwd. Maar verder móet er ook meer gebeuren, zoals de ringweg, anders loopt het verkeer overal vast. En dan kan het Rijk wel roepen ‘jullie moeten bouwen’, maar dan moeten ze wel helpen.”
Wat betreft de N9 zal dat sowieso gebeuren, want dat is een Rijksweg. De eerste stap is de turborotonde bij de Kogendijk, waarvan de oplevering eind 2028 staat geprikt. Om de doorstroming op de Nieuwe Schermerweg te verbeteren mag wat betreft Pien Bijl in ieder geval één busbaan weg. “Er gaan niet zo heel veel mensen meer met de bus. En of die busbanen nou zo veel uitmaken…” (tekst gaat verder onder de foto)

Minder ruimte voor het OV, daar moet GroenLinks-PvdA niks van hebben. “We moeten anders met mobiliteit omgaan”, zegt GL-fractievoorzitter Maaike Kardinaal, gezien de verstedelijking. “Het is duidelijk dat het wegennet de drukte niet aan zal kunnen. En met de huidige parkeernormen… Al die parkeerplekken onder gebouwen als de Chocoladetorens kosten miljoenen extra en dat maakt de woningen weer duurder. We moeten volle bak inzetten op fietsen, wandelen, het openbaar vervoer en op deelvervoer.”
Kardinaal benadrukt dat GL-PvdA niet tégen de auto is. “Zo worden we wel eens neergezet, maar dat is niet zo. Er moet zeker geïnvesteerd worden in de Alkmaarse ring.” De Heldersetunnel vindt ze daarentegen vrij nutteloos. “Dan sta je daarna toch bij het volgende stoplicht weer stil.” En haar fractie houdt vast aan een Bestevaerbrug uitsluitend voor langzaam verkeer. Dat zou moeten volstaan en het scheelt miljoenen.
“It ain’t over till the fat lady sings. De Tweede Kamer moet er nog over besluiten”, benadrukt VVD-fractievoorzitter John van der Rhee. Hij is optimistisch. “Het college is met man en macht haar netwerk aan het aanspreken om het tij nog te proberen keren, en het is een reële mogelijkheid dat de Tweede Kamer alsnog subsidies verstrekt. Als dat niet gebeurt, dan hebben we een heel groot probleem met het bereikbaar houden van de regio.” (tekst gaat verder onder de foto)

Van der Rhee verwacht dat de Tweede Kamer dat in zal zien. Over keuzes maken wil hij dan ook nog niet nadenken. “Ja, de Bestevaerbrug is belangrijk, maar ik sta achter álle plannen die we hebben. Pas als duidelijk is dat de subsidies er straks niet komen moeten we het gaan hebben over keuzes maken.”
OPA-fractievoorzitter Victor Kloos houdt ook vast aan de gestelde ambities. Sowieso was er toen die werden opgesteld nog geen zicht op een dikke zak geld. “Ambities zoals de Bestevaerbrug en de Heldersetunnel zijn zonder bijdragen berekend. Die kunnen dus gewoon doorgaan.” Het zal alleen niet sneller gaan.
Kloos werkt aan een brief vanuit de gemeenteraad naar Den Haag en wil het subsidiedebat met zo veel mogelijk raadsleden bijwonen. “Niet alleen het college moet actie voeren, wij raadsleden ook. Je moet je gezicht laten zien. Als ze er gezichten bij zien dan kan dat wel eens effect hebben.” Net als Van der Rhee is Kloos optimistisch, maar als niet dan volgend jaar wel. Het stempel ‘grootschalige bouwlocatie’ heeft Alkmaar immers gewoon nog. (tekst gaat verder onder de afbeelding)

“Het was wel even schrikken”, zegt Maya Bolte, fractievoorzitter van Leefbaar Alkmaar over de afwijzing van het kabinet. “We hebben veel plannen in de steigers en het gaat om zó veel geld. Het is zorgelijk. Als het hier mis mee is, is er dan op andere vlakken misschien ook iets mis?”
Als belangrijkste grote infraproject voor de gemeente noemt ook Bolte de Bestevaerbrug, die samen met de ontwikkeling van Overdie op 20 november op de raadsagenda staat. Mocht al het gelobby niks opleveren, dan wil ze wel volop doorzetten met woningbouw. “Ik denk dat huizen belangrijker zijn dan infrastructuur. Vooral in het goedkopere en het middensegment.”
D66-fractievoorzitter Steven Smit: “Het staat nog niet vast. De wethouder blijft zich inzetten voor de subsidies. En de provincie heeft een hoop geld gekregen voor infrastructuur, dus daar liggen ook nog mogelijkheden. Maar wellicht moeten we bepaalde zaken op de langere termijn plaatsen. We zouden het financieel ook wat anders kunnen regelen, bijvoorbeeld geld lenen, al zitten we niet ruim in ons jasje.”
En ook bij D66 klinkt als meest voorname infraproject de Bestevaerbrug. “Daar moet écht een klap op komen. Er zijn nog meer grote werken zoals de ringweg, maar dat is niet alleen een kwestie voor Alkmaar. Maar ik ben er van overtuigd dat er nog wel geld binnen gaat komen.”
