Ondermaatse prestaties en mogelijke boete voor Wmo-vervoerder Noot

Scherm van een website met de titel "Noot: personenvervoer voor het hele koor", met afbeelding van een witte touringcarbus van het bedrijf Noot, omgeven door gras en bloemen.

Taxi te laat. Het overkomt één op de tien mensen die gebruik maakt van Wmo-vervoer in regio Alkmaar. Of het contact met het vervoersbedrijf Noot verloopt moeizaam. Noot heeft een formele waarschuwing en eerder zelfs een boete opgelegd gekregen vanwege ondermaatse prestaties. Het bedrijf reageert – ondanks meerdere verzoeken van Streekstad Centraal – niet op de situatie.

Wmo-vervoer is voor mensen waarvan is vastgesteld dat eigen vervoer en het openbaar vervoer geen geschikte opties zijn.  Noot uit Ede won afgelopen jaar de aanbesteding voor regio Alkmaar (inclusief Uitgeest) en nam het Wmo-vervoer op in april over van Munckhof, dat het in 2021 overnam van Connexxion. In de eerste maand waren er opstartproblemen, maar daar hadden de gemeenten enig begrip voor. (tekst loopt door onder de foto)

Witte Mercedes-bus met logo 'NOOT' geparkeerd op een straat met bomen en een gebouw op de achtergrond.
De busjes van Noot zijn een bekend gezicht, maar ze zijn dus te vaak te laat, waardoor een boete dreigt.

“Maar na deze fase werden afspraken moeizaam nagekomen en werden de problemen rond stiptheid en dienstverlening niet adequaat opgelost”, schrijven de colleges van B&W in een raadsinformatiebrief. De norm voor op tijd rijden is 95 procent van de ritten, met een marge van 18 minuten. Gemeenten en Netwerkorganisatie Regio Alkmaar (NORA) hielden intensief contact met Noot om de boel op orde te krijgen. “Echter in mei en juni was er weinig verbetering, stegen de klachten en werden meerdere afspraken uit de overeenkomst niet nagekomen.”

Noot kreeg een formele waarschuwing van alle colleges en er zijn afspraken gemaakt over stiptheid, klantencontact, inzage in het klachtenportaal en de inhoud van klachtenrapportages. Het percentage stipte ritten steeg van 89 naar 93 procent. Verder was er ook wel wat vooruitgang, maar het hele proces verliep weer moeizaam en meerdere afspraken werden nog altijd (deels) niet nagekomen. “Hiervoor is in augustus een boete opgelegd en inmiddels betaald door Noot.” (tekst loopt door onder de foto)

Een nieuwsartikel op de website van Studio Alphen met de titel 'Regiotaxivervoerder Noot Personenvervoer op het matje geroepen wegens gebrek aan stiptheid' en de afbeelding van een taxibord.
Vervoerder Noot voldoet ook in andere regio’s niet niet aan de gestelde eisen.

Echter, in augustus en september zakte de stiptheid terug onder de 90 procent en meerdere afspraken waren nog niet nagekomen. Vertegenwoordigers van de gemeenten en NORA voerden opnieuw en vaak overleg met Noot, dreigden met nieuwe boetes en – als dat allemaal onvoldoende effect heeft – opzegging van het vervoerscontract. “In dat geval wordt aan de vervoerder die tweede was bij de aanbesteding gevraagd om het contract over te nemen.”

Noot kwam afgelopen zomer ook al in opspraak in Den Haag en in regio Duin- en Bollenstreek (onder andere Noordwijk en Lisse). Afgelopen week luidde de verantwoordelijk wethouder van Katwijk de noodklok vanwege ‘grote structurele problemen’ in het leerlingenvervoer voor speciaal onderwijs. Ook vanuit Hollands Kroon en Schiedam klinken geluiden van onvrede over het leerlingenvervoer. Hier wordt met name personeelstekort genoemd als oorzaak.

Streekstad Centraal benaderde Noot Personenvervoer de afgelopen dagen meermalen met persvragen, maar kreeg geen antwoorden.