De mobiliteit in en om Alkmaar gaat door een nieuwe bril bekeken worden. Het college wil de STOMP-methodiek gaan toepassen. Volgens dat STOMP-principe kunnen mobiliteitsvraagstukken aangevlogen worden in deze volgorde van vijf stappen: Stappen (lopen), Trappen (de fiets), Openbaar Vervoer (bus, trein), Mobility as a Service (bijvoorbeeld taxi) en Particuliere auto.
Bij de diverse stappen binnen de STOMP-methodiek horen specifieke vragen zoals bij stap 1 “Hoe een gebied op te zetten dat veel voorzieningen binnen loopafstand zijn?” en bij stap 2 “Aansluiten van het fietsroutenetwerk op bestemmingen en voorzieningen.” Vooral automobilisten zal het opvallen dat er bij iedere stap een ‘positieve’ vraag of aanbeveling staat, behalve bij de laatste stap. Daar wordt als vraag vermeld: “Hoe de privéauto te positioneren dat andere mobiliteitsvormen aantrekkelijker zijn.”
Onder andere oppositiepartijen VVD en OPA stelden er tijdens de raadsvergadering over de begroting al vragen over en deden het voorstel om een referendum te houden over mobiliteit om de kiezer de kans te geven zich uit te spreken. Wethouder Mobiliteit en Bereikbaarheid Robert te Beest was echter van mening dat het onderwerp te ingewikkeld was voor burgers en verdedigde de STOMP-methodiek door te stellen dat de vijf stappen niet per sé een volgorde inhouden, maar dat het om ‘prioritering’ gaat. Dat zou dus betekenen dat de auto niet als laatste aan de beurt is maar wel de laagste prioriteit krijgt. Wat het verschil daartussen is werd niet duidelijk.
OPA heeft er inmiddels schriftelijke vragen (Art.42) over gesteld en wil onder meer weten waaruit opgemaakt kan worden “dat bij het ontwerpen van wegen, de auto door dit college wordt gezien als gelijkwaardig vervoermiddel aan alle andere?”. De vraag is extra actueel omdat afgelopen week uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving bleek dat de auto het snelste vervoersmiddel is buiten het stedelijk gebied.
Een van de bevindingen van de onderzoekers van het Planbureau is dat dertig procent van de ouderen die niet in een stad wonen geen enkel ziekenhuis of buitenpolikliniek binnen een half uur kunnen bereiken zonder auto. Twaalf procent lukt dat zelfs niet binnen 45 minuten. Ook de huisarts is, zowel binnen als buiten de stad, met de auto veel sneller te bereiken dan met het Openbaar Vervoer. De fiets is in stedelijke gebieden wel een goed alternatief voor de auto, zo blijkt uit het onderzoek. In Alkmaar ligt bijvoorbeeld het Noordwest Ziekenhuis tegen de binnenstad van Alkmaar aan en zou daardoor flink lastiger bereikbaar kunnen worden voor bewoners van het buitengebied of omliggende gemeenten.