Auteur: Robin Korving

  • Overweldigende steun voor Schermer zorgboerderij na grote brand: “Dat doet ons heel goed”
    Featured Video Play Icon

    Overweldigende steun voor Schermer zorgboerderij na grote brand: “Dat doet ons heel goed”

    Machteloos moest de familie Broersen toezien hoe hun zorgboerderij afbrandde. Ruim twee weken geleden bleef er weinig over van Zorgboerderij De Schermer in Schermerhorn. Gelukkig bleven mens en dier ongedeerd, maar de brandweer kon het gebouw niet redden. De Broersen willen graag een doorstart maken. En daarbij krijgen ze massaal steun vanuit het hele land. “Ik word er elke keer weer emotioneel van.”

    Zo’n 28 jaar geleden besloten Julia en Michel Broersen – min of meer uit nood – om hun agrarische bedrijf om te vormen tot een zorgboerderij.  “Alles in de landbouw moet altijd groter, dus we moesten of verdubbelen of iets anders verzinnen”, vertelt Michel aan NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. “En Julia komt uit de zorg, dus eigenlijk konden we onze beroepen op de zorgboerderij fantastisch combineren.”

    Zorgboerderij De Schermer biedt zo’n tien cliënten een aantal dagen per week dagbesteding. Ze helpen onder andere met tuinieren en de verzorging van de dieren. Verder worden kunstroutes, diners en workshops gehouden. Naast cliënten zijn er ook vrijwilligers als Anja Rood die regelmatig de handen uit de mouwen steken. “Het voelt voor iedereen als een gezellige familie hier”, zegt ze. “Voor cliënten is dit een geweldige omgeving waarin ze hun ei kwijt kunnen en dat moeten we zo snel mogelijk weer opbouwen.” (tekst gaat verder onder de foto)

    Zorgboerderij De Schermer wordt op 17 juni getroffen door een brand die de grote schuur in de as legt. (foto: Streekstad Centraal)

    Het is nog niet duidelijk hoeveel de verzekeraar gaat uitkeren, maar al wel dat de geleden schade niet volledig gedekt zal worden. Waarschijnlijk nog deze week krijgen de Broersen uitslag. “Dan weten we waar we aan toe zijn en kunnen we weer plannen maken”, vertelt zoon Jasper. Zijn zus Evelien en zwager Thijs begonnen vorige week met een inzameling via doneeractie.nl voor de wederopbouw. Op het moment van schrijven staat de teller op iets meer dan 23.500 euro. Iemand heeft zelfs 1.000 euro toegezegd.

    Michel vindt alle steun, vanuit heel het land, hartverwarmend. “Ik vind het geweldig. Ik word er elke keer weer emotioneel van. Ik hoef het maar te benoemen en ik ga weer hikken.” En het gaat om veel meer dan geld. “Mensen komen gereedschap brengen, ze komen eten brengen. We krijgen bloemen, we krijgen kaarten…” Ook Julia vindt alle hulp overweldigend. “Dat doet ons heel goed en geeft vertrouwen om door te kunnen. We zijn ook nog niet klaar met deze boerderij.”

  • Korte enquête over openbare toiletten in gemeente Bergen

    Korte enquête over openbare toiletten in gemeente Bergen

    Vooral in de kustdorpen van gemeente Bergen klinkt de roep om openbare toiletten te plaatsen. In oktober vertaalde Partij Ons Dorp die roep naar een motie om onderzoek te doen naar de mogelijkheden. Nu is dat onderzoek er. Gemeente Bergen houdt een online enquête om de meningen van het volk te peilen. Invullen kan tot en met donderdag 11 juli.

    “Onderdeel van een fijn en gastvrij verblijf is de beschikbaarheid van voldoende, schone en toegankelijke openbare toiletten”, erkent de gemeente. Maar daar heeft het tot nu toe niet goed naar gehandeld. Bergen staat slechts op plaats 271 van alle 342 gemeenten in heel Nederland wat betreft toiletvriendelijkheid.

    Om te kijken hoe de vlag er nu bij hangt bij inwoners en ondernemers vraagt de gemeente naar onder andere het aantal en de kwaliteit van de beschikbare openbare toiletten in de kustdorpen, Schoorl en Bergen. Het invullen van de vragenlijst duurt hooguit een minuut of vijf. Deelname is anoniem en de resultaten worden alleen gebruikt voor dit onderzoek. De enquête is te vinden op ikdenkmeeoverbergen.nl en via QR-codes op campagnematerialen.

    “Jouw feedback helpt ons om de voorzieningen te verbeteren. Daarmee werken we aan een gastvrij en aangenaam verblijf in onze gemeente voor iedereen.” (foto: Alexis Photo)

  • Nieuwe stoelen en tapijt in grote zaal van Theater Cool

    Nieuwe stoelen en tapijt in grote zaal van Theater Cool

    Na ruim vijftien jaar dienst waren ze toe aan vervanging, de stoelen en het tapijt in de grote zaal van Cool in Heerhugowaard. Maandag is gestart met de grote klus, zodat de Rodi Media zaal er weer mooi fris uitziet voor het nieuwe theaterseizoen. Patricia Smagge van Rodi was erbij en hielp graag een handje.

    Als de oude theaterstoelen konden praten, zouden ze een omvangrijk en kleurrijk verhaal kunnen vertellen. Vijftien jaar met voorstellingen en evenementen, die allerlei verschillende emoties teweeg brachten. En ja soms werd er wel eens wat drinken of eten gemorst. Als het aan Cool ligt sluit het boek voor de stoelen niet. In het kader van duurzaamheid en hergebruik, wordt gezocht naar een nieuwe bestemming.

    Alle stoelen vervangen is niet zomaar even gedaan, want het zijn er maar liefst 590. En de zaal is 25 x 13 meter en getrapt, dus een tapijtje leggen kost ook aardig wat tijd. Deze hele zomer zullen beheerder Rob Scheeren en zijn team in de weer zijn om de zaal klaar te hebben voor het culturele seizoen dat in september begint. Een echte metamorfose wordt het niet, want de nieuwe stoelen zijn ook rood. Maar het zitcomfort moet er natuurlijk wel op vooruit gaan. Er staan een paar nieuwe stoelen in de foyer, voor wie ze wil uitproberen.

    Vanzelfsprekend kost de herinrichting veel geld. Om evengoed een mooi programma te kunnen bieden, óók aan mensen voor wie de beleving van kunst en cultuur om wat voor reden niet vanzelfsprekend is, start Cool de sponsoractie ‘Sponsor een stoel en maak er een ander blij mee’. De opbrengst gaat deels naar nieuwe initiatieven en activiteiten van het programma ‘Cool Sociaal’. Mensen, bedrijven en andere organisaties die een of meerdere stoeltjes willen sponsoren kunnen zich aanmelden via publiciteit@coolkunstencultuur.nl. Wie dat leuk vindt kan een naamplaatje laten plaatsen. (foto: Kevin van Leeuwen)

  • Politiek gedoe over motie extra openingsuren sekswerkers Achterdam: ‘Ho ho ho, nu wordt er gelogen’

    Politiek gedoe over motie extra openingsuren sekswerkers Achterdam: ‘Ho ho ho, nu wordt er gelogen’

    De Alkmaarse raadzaal was maandagavond als vanouds het toneel van verhitte discussies. Jan Hoekzema van OPA bracht een motie in om proef te draaien met twee uren extra openingstijd voor de sekswerkers op de Achterdam. Veel te haastig allemaal, vond vooral fractievoorzitter Maya Bolte van Leefbaar Alkmaar en dat liet ze zo nu en dan duidelijk merken. Dat leidde tot diverse pittige confrontaties.

    Nog voordat Hoekzema tot de inhoud kwam, brak Maya Bolte van Leefbaar Alkmaar in. “Ik heb nog nooit zo snel een interruptie gehad”, zei hij, toen nog goed geluimd. Bolte wilde het onderwerp eerst eens rustig bespreken in de raadscommissie, met meer achtergrondinformatie en tijd voor bewoners om in te spreken. Daar voelde Hoekzema weinig voor. En als hij bleef ‘doordrukken’, dan wilde de LA-fractie een onderzoek naar waarom Hoekzema zo’n haast heeft. “Ik vind het een belachelijke opmerking, maar dat zijn we wel een beetje gewend”, retourneerde het OPA-raadslid. Direct vroeg Bolte om een stemming over haar onderzoek, want zij vond op haar beurt de vermeende haast van Hoekzema maar belachelijk.

    Een meerderheid van de raad stemde daarop vóór het doorzetten van de discussie over de motie. OPA, BAS en de VVD willen dat sekswerkers in het weekend niet tot 01:00 uur maar tot 03:00 uur mogen werken. Prostituees en raamexploitanten hadden hierom gevraagd. Niet alleen kan er dan langer gewerkt worden, dit zou meteen de wind uit de zeilen van de illegale prostitutie nemen, rust brengen in de stad en het gevoel van veiligheid op straat vergroten voor met name vrouwen. Volgens de exploitanten hebben bewoners er geen problemen mee.

    Diverse oppositiepartijen vroegen om onderbouwing van de gestelde positieve gevolgen en het uitblijven van problemen voor prostituees, maar Jan Hoekzema had geen onderzoeken. Vooral Maya Bolte (LA) en ook Tineke Boucher (GroenLinks) uitten daarop aanhoudend stevige kritiek. Bolte miste ook participatie van bewoners en andere belanghebbenden. VVD-fractievoorzitter John van der Rhee herinnerde haar eraan dat er vanzelf participatie komt en eventueel onderzoek, want dat zit in de procedure voor aanpassing van de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV). Te laat, vond Bolte. “Dan is het al dichtgetimmerd.”

    Maya Bolte liet zich gedurende de vergadering soms laatdunkend uit over de wijze van handelen van OPA en VVD. Politieke spelletjes. Doordrukken. Doorgaans met weinig verstoring tot gevolg, tot ze opmerkte dat Hoekzema de burgemeester niet had gesproken. “Ho ho ho… Voorzitter nu wordt er gelogen hier, dat heb ik helemaal niet gezegd”, reageerde hij fel. “U staat nu de boel in de maling te nemen.” Bolte bond niet in, waarop Hoekzema om een schorsing vroeg en die ook kreeg.

    Na de schorsing zei burgemeester Schouten dat het college van B&W – gezien de wens om meer achtergrondinformatie – toch ook wel wat meer tijd zou willen hebben voor het participatieproces, maar dat de motie binnen de gestelde periode wel haalbaar is. “Dit gaat echt over ‘wat wilt u als raad?’” En mochten er dan in de voorbereiding van de pilot negatieve reacties naar boven komen, dan laat het college dit weten aan de raad.

    Dat er participatie in de voorbereiding zit stelde de sceptische fracties van SP en FVD voldoende gerust. De motie werd om 23:20 uur met 25 stemmen voor en 12 tegen aangenomen.

  • Zomeravondconcerten van Bogerd en stadsorganist Van Dijk in Grote Kerk van Alkmaar 🗓

    Zomeravondconcerten van Bogerd en stadsorganist Van Dijk in Grote Kerk van Alkmaar 🗓

    Binnenkort starten de Zomeravondconcerten in de Grote Kerk van Alkmaar weer. Het eerste concert is op woensdag 3 juli en wordt gegeven door Evan Bogerd. Het tweede concert is een week later en dan zijn de toetsen en pedalen voor stadsorganist Pieter van Dijk.

    Bogerd speelt werken van Sweelinck en Hans Koolmees, en volgt deze op met improvisatie. Daarna stapt hij over van het Van Covelens-orgel naar het Van Hagerbeer/Schnitger-orgel voor muziek van Daan Manneke en Johann Sebastian Bach, Julius Reubke en ook hier brengt hij improvisatie.

    Op 10 juli heeft Van Dijk als thema de Paaskoraal ‘Christ lag in Todesbanden’. Hij speelt twee bewerkingen van Bach, één uit de Kirnberger verzameling en een op de Noord-Duitse traditie gebaseerde koraalfantasie. Anton van der Horst baseerde zijn variaties over deze melodie op de Bach’s openings Sinfonia uit Cantate BWV 4. Bert Matter’s Psalm 65 is geschreven in de minimal stijl en beeldt de psalmtekst prachtig uit. De stadsorganist sluit af met twee Fantasieën van Franse componist Jehan Alain.

    Toegang bedraagt 9 euro, Vrienden krijgen korting. Reserveren en meer op grotekerk-alkmaar.nl.

    Gedurende de zomermaanden zijn er elke vrijdagochtend om 12:00 uur en om 13:00 uur gratis toegankelijke Kaasmarktconcerten. De optredens duren een half uur en beide orgels worden bespeeld. Vrijdag 12 juli neemt organist Frank van Wijk plaats achter de toetsen.

  • Geluidswal langs A9 weer in beeld na ophef over windturbines: “Weer goede hoop”

    Geluidswal langs A9 weer in beeld na ophef over windturbines: “Weer goede hoop”

    Wel of geen geluidswal langs de A9 bij Heiloo? Dat is de vraag. Opnieuw. Vijf jaar geleden werd na een jarenlange strijd besloten dat de wal er niet ging komen. Te duur en het zou het natuurlandschap ontsieren. Maar nu er mogelijk wél windturbines langs de A9 worden gezet, is het onderwerp opeens weer terug op de politieke agenda.

    De inwoners van de Heilooër wijk Plan Oost roepen al zo’n 30 jaar(!) om een geluidswal langs de A9. Stiller asfalt had in 2019 – toen het plan in de prullenbak verdween – zijn intrede gedaan. De verdere geluidsreductie van 4 tot 8 decibel zou de hoge kosten niet waard zijn. Bovendien ligt de snelweg in Bijzonder Provinciaal Landschap en de provincie was niet blij met een geluidswal daar doorheen.

    Maar toen recent een brief bij de bewoners op de mat viel over de mogelijke plaatsing van windturbines langs diezelfde A9, kwam ook de verontwaardiging. “Die wering mocht niet vanwege bijzonder landschap, en dit wel?”, vraagt Elsbeth van Dorsten aan NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. “Het is van de zotte.”

    Op de Facebook-pagina ‘Je bent Heilooër als…’ is de heersende mening al niet anders. Er werd opgeroepen om maandagavond massaal naar de raadscommissievergadering te gaan. Een van de onderwerpen was de Regionale Energie Strategie (RES), waarin de (zuid)westkant van de Boekelermeer staat aangemerkt als zoekgebied voor windenergie. Het gevolg was een volle tribune in de raadzaal. (tekst gaat verder onder de foto)

    Piet Bartels neemt het woord tijdens de commissievergadering over de Regionale Energie Strategie. (beeld uit video van gemeente Heiloo)

    Elsbeth deed haar zegje namens Plan Oost, net als bewoner Piet Bartels. “We hebben al overlast van auto’s, vliegtuigen en dan nu ook nog windturbines. Hoe kom je er op?”, zei hij ontstemd. Ze willen geen windmolens in het gebied, maar willen er eventueel nog wel over praten… nadat de geluidswal is beloofd. “Zo lang er geen geluidswal is, wil ik het woord windmolen niet horen.”

    De commissie kon zich daar wel in vinden, merkte verantwoordelijk wethouder Ronald Vennink. “Dat is de temperatuur die ik meet bij de meeste fracties.”

    Van Dorsten en Bartels reageerden verheugd na de politieke avond. “Na vijf jaar hebben we weer goede hoop op de geluidswal. Maar die windmolens zijn voor ons daarna eigenlijk nog steeds onbespreekbaar. Die zijn dan zo hoog dat het geluid over de geluidswal heen zal gaan.”

    Over twee weken komt de kwestie voor de voltallige raad van Heiloo. (hoofdfoto: Pixabay / Henry Fokuhl)

  • Pool uit Vlaardingen opgepakt vanwege voetbalrellen AZ – Legia Warschau

    Pool uit Vlaardingen opgepakt vanwege voetbalrellen AZ – Legia Warschau

    Een Poolse man uit Vlaardingen is dinsdag aangehouden in verband met de heftige voetbalrellen bij het AFAS Stadion in Alkmaar op 5 oktober. De 26-jarige Pool zou geweld hebben gebruikt tegen de politie. Hij zit nog vast voor verder onderzoek. De politie is op zoek naar nog een relschopper, vermoedelijk een Pool die mogelijk ook in Nederland verblijft.

    Rondom de wedstrijd tussen AZ en Legia Warschau hebben Poolse supporters grof geweld gepleegd tegen ME’ers. Een aantal van hen is inmiddels geïdentificeerd. De meesten komen uit het buitenland, maar er waren ook een aantal Polen bij die in Nederland verblijven. Zoals de man die dinsdag werd aangehouden.

    De politie zoekt nog een vermoedelijk Poolse verdachte die mogelijk in Nederland verblijft. Opsporing Verzocht toonde afgelopen week videobeelden van hem. Hij draagt daarop een sweater met de tekst ‘Warsaw Fans’ en een goudkleurig horloge. De man heeft een grote tatoeage op zijn linker onderarm. Hij is vastgelegd terwijl hij ME’ers schopte en sloeg. (tekst gaat verder onder de foto).

    Wie meer denkt te weten over de man die de politie nog altijd zoekt, kan onder andere contact opnemen via de Opsporingstiplijn: 0800-6070. Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000. Het zaaknummer is 2023223923.

  • Man uit Akersloot rijdt huis van overburen binnen

    Man uit Akersloot rijdt huis van overburen binnen

    Een automobilist is dinsdagochtend een huis aan de Dorpsstraat in Akersloot binnen gereden. De schade is groot, maar de bestuurder – de overbuurman – hoefde voor zover bekend niet naar het ziekenhuis.

    Bij het vertrek van huis rond 08:15 uur schoot de overbuurman het smalle straatje over, om vervolgens de gevel van het huis te rammen. Zijn auto eindigde voor meer dan de helft in de woning. Wat er precies mis ging is niet bekend, maar vooral de schade aan het huis is groot.

    Net als de politie en ambulance kwam de brandweer op de melding van het ongeval af. De Dorpsstraat werd afgezet voor de afhandeling van het ongeval.

  • Politie vindt man die wegloopt na ongeval op A9: drugsgebruik

    Politie vindt man die wegloopt na ongeval op A9: drugsgebruik

    Een automobilist heeft maandagavond de A9 afslag Akersloot gemist en is daardoor vol op de inschuifbare vangrail gereden. Na het eenzijdige ongeval is de man te voet vertrokken, maar uiteindelijk heeft de politie hem weten te vinden. De man bleek drugs te hebben gebruikt.

    De man nam de A9 afslag bij Hotel Akersloot, maar schoot rechtdoor tegen de RIMOB, oftewel de rimpelbuis obstakelbeveiliger. Hij is daarna uitgestapt en weggelopen,, ook al is het zomaar verlaten van een ongevalsplaats een misdrijf. De politie wist de man in de omgeving te vinden. Toen hij een drugstest deed, testte hij positief op twee verschillende soorten drugs.

    Een speciaal bedrijf zal de RIMOB te repareren. De schade aan de auto is niet bekend.

  • Wat te doen met Theater De Binding? Mirjam Flik peilt inwoners en organisaties

    Wat te doen met Theater De Binding? Mirjam Flik peilt inwoners en organisaties

    Wat te doen met Theater De Binding? Dat is een centrale vraag voor Mirjam Flik. Zij is door Cool Kunst en Cultuur ingeschakeld om een frisse wind door het Cultureel en Educatief Centrum in Zuid-Scharwoude te laten waaien. Om een goed onderbouwde visie te ontwikkelen, peilt Mirjam de meningen, wensen en behoeften van inwoners, organisaties en ondernemingen.  Ze heeft al een aardig beeld. “De Binding mist nu (ver)binding met de omgeving en haar bewoners.”

    De Binding werd in 2007 gebouwd voor onder andere een bibliotheek, de Jan Arentszschool, een kerkgenootschap, diverse overheidsinstanties en verenigingen. Maar heel erg bedrijvig werd het er niet en negen jaar later besloot de Langedijker gemeenteraad om flink te verbouwen voor een betere bezetting. Met het gewenste effect. Maar het theater met zijn 400 zitplaatsen wordt nog steeds weinig gebruikt. Vanwege de huurprijs en ook het formaat. Te groot voor lokale verenigingen en weer te klein voor grote producties.

    Begin dit jaar gaf de gemeente het beheer van De Binding aan Cool, met de vraag om een plan te maken voor een bruisend theater. Cool haalde Mirjam Flik erbij. Die is inmiddels in gesprek met verenigingen, instanties en ondernemingen om te kijken naar wensen, behoeften en mogelijkheden. Ook peilt ze onderwijs- en zorginstellingen en andere mogelijke gebruikers. Maar Mirjam wil vooral veel met inwoners praten. “Wat willen ze voor met name het theater, wat zijn de wensen en wat is daarvoor nodig?”

    Als Mirjam Flik volledig haar gang kon gaan, zou ze De Binding herindelen en een kwartslag draaien. “Zodat je op het mooiste punt binnenkomt en daar meteen het theater vindt. Een warm welkom dat meteen duidelijk maakt waar je bent. Nu wordt het voor zoveel doeleinden gebruikt dat het ook een beetje een identiteit mist. Ik denk dat veel mensen niet eens goed weten wat er zich afspeelt in het gebouw, laat staan dat het voelt als huis. Het wordt hoog tijd dat De Binding weer alle inwoners van deze gemeente wordt.”

    Inwoners en ondernemers kunnen iedere woensdag met Mirjam in gesprek over De Binding. Van 12:00 tot 14:00 uur houdt ze spreekuur, vanzelfsprekend in De Binding zelf. “Ik wil een laagdrempelige manier creëren zodat mensen gewoon kunnen langskomen om samen een kop koffie te drinken en van gedachten te wisselen.”

    Al die gesprekken moeten ervoor zorgen dat ze straks in september weloverwogen een breed gedragen visiedocument kan schrijven voor de toekomst van Theater De Binding.

    Mirjam Flik is ook bereikbaar via telefoonnummer 06-14405507 en het emailadres mail@mirjamflik.nl.