Auteur: Robin Korving

  • Kadernota 2025 van gemeente Bergen: positief maar met waarschuwing voor ‘ravijnjaar’

    Kadernota 2025 van gemeente Bergen: positief maar met waarschuwing voor ‘ravijnjaar’

    De Kadernota 2025 van gemeente Bergen is klaar. Met een positief saldo, maar ook een waarschuwing voor het ‘financiële ravijn’ waar gemeenten waarschijnlijk mee te maken krijgen. De kadernota toont onder andere de voorgenomen investeringen: “Het gaat om nieuwe initiatieven om onze dorpen ook in 2025 nog weer leefbaarder te maken, onze dienstverlening verder te verbeteren en de lokale lasten zo laag mogelijk te houden”

    Het pakket initiatieven bestaat onder andere uit nieuwbouw en herinrichting, natuurbehoud, ondersteuning van mantelzorgers en bestrijding van ondermijnende criminaliteit. Ook wordt doorgewerkt aan het fietsnetwerk, het sportcomplex voor VV Egmond en een nieuwe sporthal op het Watertorenterrein in Egmond aan Zee. Daarnaast wil het college volgend jaar meer investeren in een goed vestigingsklimaat voor lokale mkb-bedrijven.

    “Tegelijkertijd is dit ook het moment om een financiële winstwaarschuwing af te geven voor het jaar 2026 en verder”, licht wethouder financiën Marco Wiesehahn in een persbericht toe. Gemeenten spreken van het ‘ravijnjaar’, omdat het kabinet van plan is om de bijdrage aan het gemeentefonds terug te schroeven. De afgelopen jaren stortte het Rijk steeds meer geld in dat fonds, maar de coronacrisis is voorbij en sowieso is die situatie onhoudbaar. “Daar anticiperen we nu al op, maar helemaal pijnloos zal dat helaas niet zijn.”

    Voorlopig verwacht de geldwethouder in 2026 een tekort van 2,5 miljoen euro, dat de twee jaren erna oploopt via 3,5 miljoen en 4 miljoen. Wiesehahn: “Omdat door die Haagse bezuinigingen onze inkomsten vanuit de algemene uitkering dan sterk afnemen, koersen we voor 2026 en de jaren daarna op continuïteit, slim investeren waar nodig en een pas op de plaats waar dat kan. Het uitgangspunt is en blijft financiële zekerheid op de lange termijn.”

    De colleges van de vier BUCH-gemeenten kijken samen met de BUCH-werkorganisatie naar mogelijkheden om geld te besparen op een manier dat inwoners en ondernemers er zo min mogelijk van merken. Er wordt onder andere gekeken naar de bijdragen aan de Veiligheidsregio, de Omgevingsdienst, de GGD en Zaffier.

    De Kadernota 2025 wordt op donderdag 27 juni besproken in de raadscommissie algemeen en op donderdag 4 juli in de gemeenteraad.

  • Groene metamorfose Alkmaarse Hans de Riesstraat bijna klaar: “Ik vind het mooi, een vooruitgang”

    Groene metamorfose Alkmaarse Hans de Riesstraat bijna klaar: “Ik vind het mooi, een vooruitgang”

    Steen. Veel steen. Ja, er wás wel groen in de Alkmaarse Hans de Riesstraat, maar het overgrote deel was bedekt met grauwgrijze tegels.  Een mooie locatie dus om letterlijk eens even flink te vergroenen. En dat is de afgelopen maanden – ook figuurlijk –  gerealiseerd. Dinsdag werd die metamorfose gevierd met de bewoners, de wethouder en met stadswerk072. Dat betekende een lekkere bak koffie, poffertjes en… een hand vol wormen.

    De barista is er al met zijn speciale koffiebarfiets, de poffertjeskraam wordt opgezet en ook de bewoners verzamelen zich. Even na vieren is het zo ver. Aan wethouder Christiaan Schouten de eer om na een korte speech, waarin hij alle betrokkenen bedankt, het ceremoniële lintje door te knippen. Daarna krijgt directeur Peter Mol van Stadswerk072, een certificaat van NL Greenlabel voor het geslaagde project. (tekst gaat verder onder de foto)

    Stadswerkdirecteur Peter Mol is zichtbaar verheugd met het NL Greenlabel certificaat. (foto: Streekstad Centraal)

    Want het is allemaal dik voor elkaar nu, waar het gaat om zaken als klimaatbestendigheid en duurzaamheid. En natuurlijk de leefbaarheid. Maar het kan altijd beter vind Mol, dus heeft hij een doos met wormen meegenomen die door de aanwezigen verspreid mogen worden. Met de blote handen. De volwassenen lijken niet erg gretig. Gelukkig lopen de kleine kinderen al vrij snel met handjes vol glibberige beestjes rond.

    Kinderen verspreiden wormen om de bodem van de Hans de Riesstraat te verbeteren. Een meisje kijkt aandachtig of ze al de grond in gaan. (foto: Streekstad Centraal)

    In januari van dit jaar ging de Hans de Riesstraat op de schop. “Dit was allemaal steen, met een paar bosschages”, vertelt Ellis Staas van de bewonersvereniging die verantwoordelijk is voor een deel van het groenbeheer. “Als je op een mooie weekenddag met zijn allen wat organiseert, dan is het zo klaar.” Hij kijkt uit over de omgeving van de vijver en gebaart. “Het was voor de rest een grote boog om het water. Met het idee van een amfitheater, maar ja er gebeurt eigenlijk niks.” Hij is dan ook blij met de transformatie: “Ja, ik vindt het mooi. Een vooruitgang.” (tekst gaat verder onder de foto)

    Wethouder Christiaan Schouten knipt het groene lint bij dit vergroenende project. Let u ook even op de bijpassende groene wethouderlijke schoenen? (foto: Streekstad Centraal)

    En dat terwijl het nu nog vrij kaal is. Vooral het gras moet nog groeien. “En wat er nog gebeurt is dat de planten die er niet in het voorjaar in kunnen, ook nog worden geplant”, vult Ellis aan. “En de strook langs het water wordt nog ingezaaid en er komen bloembollen. En in de vijver komt nog beplanting langs de oever. De bedoeling is dat het aantrekkelijk is voor watervogels om daar te nesten.”

    Dan even over het figuurlijke groen: de straat is klimaatbestendig gemaakt met wadi’s en regenpijpen die van het riool zijn losgekoppeld. Het water stroomt vanaf nu over straat naar de wadi’s, het veldje of de vijver. Om geen natte voeten te krijgen zijn gekleurde tegels met reliëf gelegd. (tekst gaat verder onder de foto)

    Het regenwater van de daken stroomt niet meer het riool in, maar via reliëftegels naar het gras of de vijver. (foto: Streekstad Centraal)
  • Alkmaarse politieagent aangehouden op verdenking van verkoop informatie

    Alkmaarse politieagent aangehouden op verdenking van verkoop informatie

    Een politieagent uit Alkmaar is dinsdag aangehouden op verdenking van corruptie, schending van het ambtsgeheim en computervredebreuk. Dat meldde het Openbaar Ministerie. De 35-jarige man werkt bij politie-eenheid Amsterdam en wordt ervan verdacht informatie uit politiesystemen te hebben verkocht.

    De zaak kwam aan het rollen toen een informatielek werd ontdekt bij een politieonderzoek van eenheid Midden-Nederland. De woning van de politieagent is toen doorzocht. In verband met de zaak hield de Rijksrecherche al drie mannen uit Haarlem, Zaandam en Amsterdam aangehouden, maar het is bekend of zij agenten zijn. Alle vier de verdachten zitten in voorarrest. (foto: Politie Heerhugowaard)

  • Oosterdeleilanden kalven gestaag af, plan van aanpak laat nog even op zich wachten

    Oosterdeleilanden kalven gestaag af, plan van aanpak laat nog even op zich wachten

    Met enige regelmaat komt de Amerikaanse rivierkreeft in het landelijke nieuws en zelfs internationaal klinkt de roep om het beperken van populaties. Ze zijn schadelijk voor de natuur, met name voor oevers van wateren met weinig stroming. Maar rond het kreeftprobleem in het Oosterdelgebied in Langedijk lijkt het alweer even stil. “De aanpak van rivierkreeften staat bij ons nu op een laag pitje, we hebben weinig tot geen last.”

    “Ja, natuurlijk is er schade”, licht Catharinus Jelsma, voorzitter van Stichting Veldzorg Oosterdel toe. “Maar er is een groot onderzoek gedaan en daar is uit naar voren gekomen dat de schade aan de eilandjes in eerste instantie niet door de rivierkreeft komt. Er zijn belangrijkere invloeden zoals de woelrat, het landgebruik en het weer. Inderdaad, varen ook.”

    De Amerikaanse rivierkreeft richt schade aan, maar is niet de grootste vernieler van het Oosterdelgebied. (foto: Wikipedia)

    Dat neemt niet weg dat er Stichting Veldzorg een landelijke aanpak van rivierkreeften wil, want onschadelijk zijn ze zeker niet. En wie meevaart met de rondvaart vanaf Museum BroekerVeiling ziet de schade met eigen ogen. De eilandjes in het Oosterdel kalven hard af. Opvallend zijn de vele gaten in de beschadigde oevers.

    Maar veel wil Jelsma er eigenlijk niet over kwijt. “Er is op dit moment een status quo, in afwachting van een plan dat we samen met het Hoogheemraadschap, de gemeente en Staatsbosbeheer opstellen voor het opknappen van de oevers. Binnen nu en een paar maanden komen we naar buiten met maatregelen die een positief effect moeten hebben op de kreeftensituatie. De gemeente zal dan met meer nieuws komen.”

  • Hoorzitting schetst bijzonder beeld van bestuur en bestuurscultuur Bergen

    Hoorzitting schetst bijzonder beeld van bestuur en bestuurscultuur Bergen

    Heeft hij gesjoemeld met de ondertekening van de intentieovereenkomst tussen gemeente Bergen en Het Bijzondere Huis? Dat was wat de onderzoekscommissie van Klaas Valkering maandagochtend wilde weten. Tijdens de hoorzitting ontkende de ex-wethouder stellig, onder ede. En beschreef hij een Bergens college dat het in zijn optiek niet altijd zo nauw neemt met afspraken en contracten.

    Het Bijzondere Huis in Bergen wilde graag een woonzorgcomplex laten bouwen op de locatie van de oude Mytylschool. Klaas Valkering zou hier als verantwoordelijk wethouder voor hebben getekend op 8 maart 2022, maar de overeenkomst werd pas twee maanden later afgeleverd. Dat terwijl Valkering op 11 maart aftrad na ophef over campagnebrieven die misleidend veel op gemeentebrieven leken. Het vermoeden is dat Valkering pas ná zijn vertrek tekende, en daarbij een eerdere datum vermeldde. Valkering ontkent dat.

    Hij vertelt de commissie dat het in die periode erg druk was en hij nog een aantal dossiers wilde afronden. Hoe het allemaal precies zat wist hij niet meer, maar hij was er naar eigen zeggen zeker van dat die datum van 8 maart 2022 correct was. (tekst loopt door onder de foto)

    De antwoorden van oud-wethouder Klaas Valkering tijdens de verhoren schetsen een bijzonder beeld van de bestuurscultuur in Bergen. (foto: archief)

    De commissie vond het vreemd dat, als Valkering nog snel zaken wilde afhandelen, hij daarna twee maanden zou hebben gewacht met de bezorging. Ook werd het opmerkelijk gevonden dat Valkering ogenschijnlijk op eigen houtje handelde, zonder de rest van het college erbij te betrekken. Maar dat doen of deden wethouders volgens Valkering wel vaker, als het niet om een groot project gaat.

    De pijlen waren vooral gericht op Valkering, maar het is het hele bestuur en de bestuurscultuur van Bergen waarvan een bijzonder beeld ontstaat tijdens de verhoren. Bij kleine en middelgrote projecten zouden wethouders nog wel eens doorzetten zonder formeel collegebesluit. Ook zou de gemeenteraad niet altijd, of laat, geïnformeerd worden.

    Over de bestuurscultuur zei gemeentesecretaris Martijn Schroor dat de regel is, dat het college collectief een besluit neemt. Maar hij erkende dat dit niet altijd gebeurde. Overigens is dat ook niet altijd verplicht. Wethouders hebben tot op zekere hoogte een mandaat. Maar hij had geen goed woord over voor de actie van ex-wethouder Valkering.

    Uiteindelijk was de beurt aan burgemeester Lars Voskuil. Hij gaf aan dat het de intentie was dat het dossier na het vertrek van Valkering zorgvuldig opgepakt zou worden, maar erkende daarbij wel dat hij de initiatiefnemer te lang had laten wachten op een update. Dat had volgens Voskuil een hoop discussie en onduidelijkheid kunnen voorkomen. Ook betreurt hij geen nieuwe datum te hebben geprikt om de kwestie met een andere wethouder te bespreken, nadat een afspraak moest worden afgezegd. “Dan denk ik, in alle eerlijkheid, dat we hier nu niet hadden gezeten.”

     

  • Alkmaarse Cultuurkoers 2040: stimuleer kunst en cultuur buiten binnenstad en het uitgaansleven

    Alkmaarse Cultuurkoers 2040: stimuleer kunst en cultuur buiten binnenstad en het uitgaansleven

    “Deze visie gaat ons helpen om iedereen, zowel in de dorpen als in de stad, iets passends en prikkelends te bieden binnen het toekomstige cultuuraanbod”, zei wethouder Anjo van de Ven tijdens de afrondende participatiebijeenkomst over de Alkmaarse Cultuurkoers 2040. Tevreden bedankte ze iedereen die tijd en energie heeft gestoken in het tot stand komen van de cultuurvisie voor de komende jaren.

    In Theater De Vest kwamen zo’n 90 mensen bijeen om te praten over de koers die de gemeente Alkmaar de komende jaren moet gaan varen om kunst en cultuur te stimuleren. Na de inleiding van wethouder Anjo van de Ven volgden presentaties over de achtergronden van de Alkmaar Cultuurkoers 2040. Om deze samen te stellen zijn allerlei inwoners geïnterviewd over hoe zij cultuur in de gemeente beleven. Als maker en als ‘consument’. Waar ze blij mee zijn, wat beter kan, wat er mist. (tekst gaat verder onder de foto)

    Een sfeervolle en goedbezochte avond over de Alkmaar Cultuurkoers 2040. (foto: Keith Montgomery)

    Inwoners zijn over het algemeen tevreden over het culturele aanbod en over de twee culturele hotspots, het Canadaplein en Overstad. Maar het kán beter. Dat is wat onderzoeksbureau Blueyard concludeerde. Met name in de buitenwijken en dorpen is er volgens inwoners te weinig ruimte voor optredens, exposities en ateliers. Met ook als gevolg dat voorstellingen nog wel eens snel uitverkocht zijn en er weinig ruimte is voor vernieuwing. En jongeren vinden het uitgaansleven veel te beperkt. (tekst loopt door onder de foto)

    Portretten van de mensen die een bijdrage hebben geleverd aan de totstandkoming van de Alkmaarse Cultuurkoers 2040. (foto: Keith Montgomery)

    De Alkmaarse Cultuurkoers 2040 wordt deze zomer helemaal afgerond, zodat de gemeenteraad er in het najaar een besluit over kan nemen. De (voorlopige) stukken komen deze week online. (hoofdfoto: Keith Montgomery)

  • Gratis planten en regentonnen in uurtje op: “Mensen zaten klaar achter de computer”

    Gratis planten en regentonnen in uurtje op: “Mensen zaten klaar achter de computer”

    Inwoners sprongen er bijna letterlijk bovenop, de planten en regentonnen die gemeente Bergen gratis aanbood. De groene weggeefactie startte maandagochtend om 08:30 uur en zou hooguit een week duren. Maar een uurtje later was alles al op. Het leidde tot de nodige teleurgestelde reacties op sociale media.

    Gemeente Bergen wil vergroenen en laat inwoners gratis een handje helpen door regentonnen en plantjes uit te delen.  Maar ja, als iets gratis is dan zijn veel mensen er als de pinken bij. Ook nu, maar dit keer ging het wel héél hard. “Helaas het is nu 11:00 uur en alle regentonnen zijn al vergeven? Op de eerste inschrijfdag. Wat een rare actie”, laat iemand die achter het net viste teleurgesteld weten via Facebook. En wat zij toen nog niet wist, is dat ze eigenlijk al anderhalf uur te laat was.

    Helaas, pindakaas. Dit werd al niet lang na de start van de actie – die hooguit een week zou duren – getoond. (foto: Streekstad Centraal)

    “Ja, al voor 09:30 uur zelfs was alles al vergeven, dus mensen hebben erop zitten wachten”, vertelt de medewerker die over de weggeefactie gaat, maar graag anoniem wil blijven. “Binnen een paar minuten had ik al 30 aanmeldingen. Mensen zaten klaar achter de computer. We hadden een aankondiging gedaan hè, zodat iedereen gelijke kans maakte. Ik zat al klaar achter de knoppen en alles ging heel goed. Alleen de voorraad was snel op.”

    De vraag rijst hoeveel regentonnen en plantjes de gemeente had ingeslagen. “We hadden twee typen regentonnen. Van de ene waren er 90 beschikbaar en van de andere waren er 60, dus totaal 150 regentonnen. En we hadden twee plantcombinaties. De ene hadden we 50 van, van de ander 100. Totaal gaat het dus om 300 planten.”

    Op een bevolking van 30.000 inwoners lijkt dat niet veel. “De actie was ook in Heiloo en Castricum gedaan. Het ging eigenlijk overal hard, maar in Bergen is het wel het hardst gegaan. Waarschijnlijk omdat de actie aangekondigd was.” Dus de volgende keer tien keer zoveel bestellen? “Haha, ja dan moet er wel budget voor zijn hè.”

  • Alkmaar krijgt eigen ombudsman, tenminste, als de raad er voldoende geld voor over heeft

    Alkmaar krijgt eigen ombudsman, tenminste, als de raad er voldoende geld voor over heeft

    Een ombudsman speciaal voor gemeente Alkmaar. Als het aan de politiek ligt komt die er. Maar de vraag is nog wel of de raad dan ook het benodigde geld daar voor wil vrijmaken. Er was wat verwarring over het budget dat nodig is voor de aanstelling van een ombudsman. Inmiddels blijkt het aanzienlijk hoger uit te vallen dan gedacht.

    De verwarring ontstond toen wethouder Anjo van de Ven de gemeenteraad vroeg om 75.000 euro voor de aanstelling van een lokale ombudsman, nadat er eerder 30.000 euro was genoemd. Vanuit de raadscommissie werd om opheldering gevraagd, maar de wethouder wist het toen ook even niet meer. Inmiddels is duidelijk hoe de vork in de steel zit. “Deze 75.000 euro is aanvullend op de 30.000 euro die nodig is om de structurele salariskosten te dekken.”

    “Het extra bedrag van 75.000 euro in de kadernota is bedoeld om extra kosten op te vangen”, laat Van de Ven verder weten in beantwoording op vragen. De wethouder benoemt als kostenposten een webpagina, mobiel abonnement, eventueel een werkplek waar cliënten kunnen worden ontvangen en reiskostenvergoeding à 23 cent per kilometer. 75 mille lijkt veel, ook als de ombudsman verder weg woont en regelmatig cliënten bezoekt. Maar het gaat nu om een beschikbaar budget. Wat de ombudsman of -vrouw werkelijk gaat kosten moet nog worden bepaald.

    “Wanneer de ombudsman aangesteld wordt, maakt hij of zij zelf een begroting waarin de hierboven genoemde kosten inzichtelijk zijn”, licht Van de Ven toe “Met het bedrag dat aangevraagd wordt in de Kadernota 2025 beschikt de raad straks over voldoende financiële middelen om deze kosten te dekken.”

    Vanuit de raadscommissie kwam ook de vraag waarop gebaseerd is dat de ombudsman ongevraagd advies mag geven. De wethouder stipt daarop artikelen aan in de Algemene wet bestuursrecht die aanduiden dat een ombudsman naar eigen inzicht onderzoeken mag opstarten en advies mag geven.

    De raad bepaalt op donderdag 27 juni of de 105.000 euro in de begroting van 2025 opgenomen. (foto: Pexels / Karolina Grabowska)

  • Politiestudenten houden grote (en natte) verkeerscontrole bij De Meent

    Politiestudenten houden grote (en natte) verkeerscontrole bij De Meent

    De politiestudenten van basisteam Alkmaar-Duinstreek kunnen tevreden terugkijken op ‘hun’ verkeerscontrole bij Sportcomplex De Meent. Er zijn zaterdag 250 tot 300 bestuurders gecontroleerd op van alles een nog wat, inclusief hun voertuigen. Er werden 64 overtredingen geconstateerd en nog een aantal zwaardere vergrijpen. “Al met al een geslaagde controle!”

    “Ze hebben de verkeerscontrole zelf georganiseerd”, licht een politiewoordvoerder toe. “Het gaat om twee studenten van basisteam Alkmaar-Duinstreek.” Veel meer kon ze tot haar spijt niet vertellen, want de studentenbegeleider was niet in dienst. Maar er komt nog aardig wat bij kijken, een soepel verlopende verkeerscontrole. Je moet genoeg collega’s hebben voor de controles zelf, en voor de aanvoer van weggebruikers. De controleplaats behoort goed en veilig zijn en de collega’s moeten genoeg alcohol- en de drugstestapparaten hebben. En ook BOB-sleutelhangers. En als er iemand wordt aangehouden en naar het politiebureau moet, wat doe je dan? Gelukkig stonden de twee studenten er niet alleen voor. Ze werden een handje geholpen door hun collega’s van het basisteam en van Team Verkeer.

    De controle leek zeker niet overbodig. Bij grofweg één op de vier bestuurders bleek iets niet in orde. Het ging daarbij in de meeste gevallen om het niet mee hebben van het rijbewijs. Daarnaast bleken twee weggebruikers onder invloed te zijn van drank of drugs en reed één bestuurder met een ongeldig verklaard rijbewijs. Verder troffen de studenten een ‘spookvoertuig’, oftewel een voertuig dat niet op naam staat.

    “Al met al een geslaagde controle waarbij we veel medewerking kregen van de bestuurders!”, aldus de politie.

  • Alkmaarse flexflitser betrapte in drie maanden tijd bijna 5.600 hardrijders

    Alkmaarse flexflitser betrapte in drie maanden tijd bijna 5.600 hardrijders

    De ‘Alkmaarse’ flexflitser leverde vorig jaar een flinke stapel bekeuringen op. Ook dit jaar doet het CJIB goede zaken in Alkmaar. De flitspaal werd op 2 februari geplaatst langs de N242 om verkeer richting A9 in de gaten te houden en stond er voor een periode van ongeveer twee maanden. Er werden in totaal 5.333 hardrijders betrapt.

    Sinds 9 april is de mobiele flitser weer te zien op de Vondelstraat in Alkmaar, in de buurt van de Wijkboerderij Alkmaar. Daar zijn gedurende de rest van de maand april 255 hardrijders vastgelegd.